Om te beginnen... allen bedankt voor jullie reacties! Ik zit nu in deze situatie: de aanvraag tot schrapping is aangekomen bij de BTWdienst van Antwerpen. Ik heb de vraag nu gekregen een lijst naar de inspecteur te sturen met de nog aanwezige goederen van de BVBA. Maar eigenlijk heb ik daar niks meer van. Dat is toen allemaal weggegooid in een container want we hadden maar een goeie 48 uur om onze zaak te verlaten (het ging dus wel degelijk om een TV-programma). Van al het materiaal dat er ooit gekocht is voor die maand (zoveel is dat niet) blijft er dus eigenlijk niks over buiten een paar prullen die samen nog geen 50 euro waard zijn. En nu het als het BTWnummer geschrapt wordt, ben ik dan nog verplicht om jaarlijks een jaarrekening binnen te doen? Want ondertussen weet ik echt niet zo goed wat ik moet doen om wettelijk in orde te zijn.
BTW nummer heeft enkel betrekking op BTW activiteiten. De jaarrekening dient nog steeds jaarlijks neergelegd te worden.
Die lijst waar ze naar vragen dat is je afschrijvingstabel omdat investeringen (staan in je boekhouding opgenomen op de posten beginnend met een '2'), voor de niet verlopen periode van 5 jaar sinds de aanschaf van die investeringsgoederen de BTW, herzien dienen te worden.
Telefoneer eens rond naar bedrijfsrevisoren en leg hen de toestand van die BVBA uit, misschien vind je er wel één die je wil begeleiden bij je ontbinding van die BVBA (opmaak van verslag en al wat dat inhoudt) tegen een schappelijk prijsje.
Een BVBA kan je oprichten voor een 1.000 euro, die ontbinden kost een veelvoud ervan! (Welkom in de zin en onzin van Belgisch Kafka).
Tenzij je naar het buitenland plant te verhuizen? Dan kan een goedkopere oplossing zijn van je BVBA mee te verhuizen naar het betrokken land en die daar te vereffenen of daar te gebruiken om je woonhuis er aan te kopen, ...(is wel niet voor de meesten toepasbaar gelet op de techniciteit van de handelingen : meestal tussenkomst notaris in het land waar je naartoe gaat ten einde de vennootschap over te dragen).
Al wat nodig is om het kwaad te laten triomferen, is dat goede mensen niets doen (Edmund Burke)