Starten met een bijberoep

externe
Topic Starter

Starten met een bijberoep

#1 , 25 jan 2013 13:33

Beste,

Momenteel ben ik aan het overwegen om iets zelfstandig in een bijberoep te starten. Mijn hoofdactiviteit zou het ontwerpen van websites en applicaties zijn. Mijn plan, als dit realistisch is, is om hiermee te starten en om op termijn hier eventueel mijn hoofdberoep van te maken. Nu ik zou eerder zien hoe de zaken gaan en daaruit dan beslissen.

Ik heb zo al eens rond gekeken naar wat de mogelijkheden zijn, maar ik zoek een venootschap die aan volgende voorwaarde voldoet:

- opstart mag niet veel kosten
- boekhouding moet makkelijk te doen zijn zodanig dat ik dit zelf kan doen
- het is niet zo zeer mijn bedoeling om hier meteen als geld uit te halen, dus ik zou niet extra belast willen worden het inkomen uit mijn hoofdberoep
- ik zou liefst "beperkt aansprakelijk" zijn
- op termijn mogelijk zijn om hetzelfde vennootschap te gebruiken als hoofdberoep

Kan iemand mij hier meer over informeren? Mijn oog viel momenteel op een Ltd. of een SBVBA.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Veebee

#2 , 25 jan 2013 14:15

Misschien best een boekhouder raadplegen om je wegwijs te maken of ga je dat allemaal zelf doen?

externe
Topic Starter

#3 , 25 jan 2013 14:33

Het is mijn bedoeling om dit allemaal zelf te doen om de kosten te drukken. Ik beschik over een diploma boekhouden (wel uit vervlogen tijden). Mijn hoofd doel is dat het mijn niets mag kosten om te onderhouden zolang ik dit als bijberoep doe.

Reclame

denlowie
Juridisch actief: Nee

#4 , 25 jan 2013 14:40

Opstart mag niet veel kosten , en liefst beperkt aansprakelijk ?

SBVBA daar ben je altijd de eerste 3 jaar aansprakelijk en ben je zowiezo altijd voor 18.600€ verantwoordelijk + +/- 2000€ oprichtingskosten.

Ltd vanaf de eerste dag niet aansprakelijk en geen kapitaal, kost voor bijhuis belgie een 1500€ alles in.

Een Euro cv is een commanditaire vennootschap waarvan de twee aandeelhouders een Ltd zijn, dus vanaf de eerste dag niet aansprakelijk kostprijs Engeland + Belgie mag je rekenen op +/- 1200€.

Een cvoa met volledige Aansprakelijkheid kost als je alles zelf doet, 153,50€ staatsblad en een 75€ ondernemings loket totaal een 225€.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

denlowie

#5 , 25 jan 2013 14:44

Wat de Ltd betreft met bijhuis belgie kost per jaar 150€ per jaar in Engeland voor adres en neerleggen van de jaarrekening.

Eurocv kost in Engeland per jaar 300€ per jaar .

externe
Topic Starter

#6 , 25 jan 2013 15:30

Wat gebeurd er eigenlijk wanneer je een SBVBa opricht en deze stopt vooraleer je de rest van het kapitaal moet volstorten?

denlowie

#7 , 25 jan 2013 15:38

Als je stopt wel dan stop je, en moet je de sbvba vereffenen en ontbinden zoals ieder ander vennootschap, als het niet volstort is maar iedereen is betaalt dan is er geen probleem.
Ga je op fles dan ben je de eerste 3 jaar onbeperkt aansprakelijk, en na drie jaar voor 18.600€ zoals voor ieder ander BVBA.

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”