vennoot wil uittreden uit VOF

organisator
Topic Starter

vennoot wil uittreden uit VOF

#1 , 29 dec 2012 18:35

Misschien vind ik hier een antwoord.

Ik heb een VOF waarin ikzelf zaakvoerder ben, en een familielid is "stille" vennoot. Nu wil zij uittreden, en ik vind niet direct een vervangend vennoot. Houdt dit automatisch het einde in van de VOF ? Zijn er oplossingen ?

Dank

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Juridisch actief: Nee

#2 , 29 dec 2012 22:27

Je moet minstens met twee vennoten zijn of je word van rechtswege ontbonden.

Maar de tweede vennoot mag ook een ander vennootschap zijn, ik hoop voor u dat er een belletje rinkelt.!
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Jef 007

#3 , 30 dec 2012 11:00

slimmeLewie!

Reclame

hanse

#4 , 30 dec 2012 14:26

je kan ook omvormen naar ebvba als er genoeg reserves in kapitaal omgezet kunnen worden en daarna je vennoot uitkopen.

organisator
Topic Starter

#5 , 30 dec 2012 20:34

Bedankt Lowie !

Maar waar de vennootschap vinden... Tenzij ik er zelf eentje opricht, vennootschap B. Mijn oude vof is A.

Ikzelf en A worden vennoot in B. Zo is B rechtsgeldig opgericht. En daarna wordt B vennoot in A.

Wat denk je van deze constructie ? Wettelijk ?

mblb1

#6 , 30 dec 2012 21:03

Die constructie is vreemd maar ik vind niet onmiddellijk enig bezwaar. De beperkingen inzake kruisparticipaties (art. 631 en 632 W.Venn.) gelden immers enkel indien een van de vennootschappen een NV is (zou het wel moeten opzoeken om 100% zeker te zijn).

Wel een aantal andere opmerkingen

- een VOF heeft een intuitu personae karakter. Dit betekent in beginsel dat de uittreding van een van de vennoten tot de ontbinding en vereffening van de vennootschap leidt (ongeacht de vraag hoeveel vennoten er nog aanwezig zijn). Het is evenwel mogelijk om een andersluidende statutaire regeling te voorzien. U zal dus mogelijks uw statuten eerst nog moeten aanpassen en een voortzettingsbeding inbouwen.
- het doel van de VOF zal moeten toelaten om participaties te nemen in een andere vennootschap
- wat is het nut van de constructie? Kan u uw activiteiten niet verder zetten als natuurlijk persoon? U bent sowieso hoofdelijk aansprakelijk?

organisator
Topic Starter

#7 , 18 jan 2013 15:37

beste allen,

de kruisconstructie lijkt me de beste oplossing.
Dank aan allen die gereageerd hebben.

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”