Bvba krijgen via erfenis

Julian
Topic Starter

Bvba krijgen via erfenis

#1 , 13 jan 2013 18:39

Hallo,

Mijn schoonvader is onlangs overleden en hij had een BVBA ( sedert ongeveer 20 jaar ). Uit het testament blijkt nu dat hij die aan mijn echtgenote schenkt.
We hebben hieromtrent een pak vragen, want het is niet duidelijk of de BVBA ( met twee bedienden ) winst maakte of verlies leed.

Ik heb toch twee belangrijkere vragen op dit moment, namelijk als zij de BVBA overneemt en dan blijkt dat die een hoop schulden heeft of dat men het faillissement moet aanvragen, kunnen de schuldeiser haar dan aanspreken om bepaalde sommen te betalen? Bvb Kan onze woning daardoor verkocht worden?

De BVBA is gevestigd in een appartement dat ook eigendom was van mijn schoonvader ( niet van de BVBA ), dus kan dit eventueel verkocht worden om schuldeiser te vergoeden?

Alvast bedankt,
Mvg

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 13 jan 2013 18:53

Zat het appartement mee in JULLIE erfenis?
U hebt de aandelen van de firma geërfd dus.
Kijk eens op
http://kbopub.economie.fgov.be/kbopub/z ... ml?lang=nl" onclick="window.open(this.href);return false;

daar kan u via ondernemingsnummer, naam af adres

Onderaan kan u naar oa Nationale bank België gaan en zo de balansen inkijken.

Eens (morgen) contact opnemen met de boekhouder van de firma .... die kan zeker ook helpen.

Julian
Topic Starter

#3 , 13 jan 2013 19:06

Hallo,

Bedankt voor de snelle reactie, het appartement zit ook in de erfenis. Ik heb al hier en daar wat gelezen over de beperkte aansprakelijkheid, maar het is niet altijd duidelijk voor een leek... En er wordt niet vaak gepraat over het geval van een erfenis en dergelijke.

Mvg

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 13 jan 2013 19:16

U erft de aandelen. Maar wie is op dit ogenblik zaakvoerder?
Een aandeelhouder is slecht gehouden tot de schuld ten belope van zijn aandeel.(deelbewijzen

Het kan dus zijn dat uw aandelen nog € 0 waarde hebben. Maar dat wil niet zeggen dat uw eigen vermogen wordt aangetast.
Beperkte aansprakelijkheid wil zeggen dat van de firma (in principe) alleen maar het eigen kapitaal kan worden aangesproken en niet het persoonlijk kapitaal van de aandeelhouders (in dit geval dus de deelbewijzen).

Als het huis niet in de vennootschap zit kan dit (in principe) niet gebruikt worden om de schuld van de vennootschap te delgen.
De in principe staat er omsta de bank bvb het huis als borg (onderpand) heeft ingeschreven.

U kan de erfenis aanvaarden onder voorbehoud van boedelbeschrijving. In dat geval moeten eerst alle plussen en minnen ( baten en kosten) worden agewogen en dat de erfenis pas aanvaard wordt als blijkt dat u er nog wat aan overhoudt.

Julian
Topic Starter

#5 , 14 jan 2013 10:16

Ok bedankt voor de info, nu is het al een heel stuk duidelijker. Er is op dit moment geen zaakvoerder gezien mijn schoonvader de enige was.
Mijn echtgenote gaat zelf tijdelijke zaakvoerder zijn, teneinde de rekeningen enz te betalen, gezien de bankrekeningen tot op heden geblokkeerd zijn ingevolge het overlijden.

Mvg

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”