Problemen met vennootschappen - Nalatigheid boekhouder?

lulu86
Topic Starter

Problemen met vennootschappen - Nalatigheid boekhouder?

#1 , 10 jan 2013 20:56

-
Laatst gewijzigd door lulu86 op 10 jan 2013 23:31, 1 keer totaal gewijzigd.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
freelance

#2 , 10 jan 2013 21:31

Na alles doorploegd te hebben , kom ik terug op uw eerste zin , en kan niet nalaten u mijn beste wensen voor 2013 over te maken ( oh ironie ) .

* BTW listing : Blijkbaar is uw kennis bedrijfsbeheer onvoldoende om te weten dat ieder kwartaal een BTW listing dient te gebeuren . Daarvoor dienen facturen overgemaakt aan boekhouder . Wie zijn taak is dit in het bedrijf ?
* Personeel : Als u in een zaak stapt als bestuurder is het m.i. ook uw verantwoordelijkheid om uzelf vragen te stellen i.v.m. personeel afkomstig uit Roemenië . ( of is er een aparte "Personeelsdienst " ? ) .
* Boekhouder : Blijkbaar heeft deze persoon "boekhouding " gestudeerd d.m.v. zelfstudie , en is mischien niet gerechtigd om als boekhouder op te treden .
Mogelijks had deze persoon ook een lucratief jobke voor ogen in de vennootschap .
Boekhouder kan wel aangeklaagd worden voor beroepsfouten , maar daar zal BTW , Belastingen , Vreemdelingenzaken e.d. géén rekening mee houden , als uw vennootschap rekenschap zal moeten afleggen .
* Alternatieven : Mogelijks zullen allerlei instanties zelf wel de vennootschap op non-actief zetten . Dus u kunt best met een schone lei herbeginnen .
* Vriendin : Voelt uw vriendin zich verantwoordelijk voor u ( en wil u dit allemaal niet meer aandoen ) ; of wil zij u gewoon buiten hebben tout court ?

Verder hoop ik dat uw , en mijn wens mag uitkomen , dat anderen hier positievere zaken kunnen uit distilleren .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#3 , 11 jan 2013 00:05

Gezien u 'bestuurder' bent vrees ik dat u ook hoofdelijk aansprakelijk zal gesteld worden voor de schulden.
Mogelijk ook met een sociaal strafrechtelijke vervolging voor een aantal zaken maar ook mogelijk wegens inbreuken op zoals gezegd strafwet en vreemdelingenzaken (koppelbazen??? enz)

Reclame

denlowie

#4 , 11 jan 2013 07:23

Het is niet de nalatigheid van de boekhouder maar de nalatigheid van de zaakvoerder.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

mblb1

#5 , 11 jan 2013 11:59

Constructies met Ltds. wekken nogal gauw de argwaan van de fiscus en BTW administratie.

Het is jammergenoeg zo dat de nalatigheid van een boekhouder niets uitmaakt voor de Schuldeisers.
Zij kunnen in principe rechtstreeks naar de vennootschap gaan. Vermits het gaat om een Ltd. valt daar meestal niet veel te halen.
Dan zullen zij trachten een deel te recuperen bij een bestuurder/zaakvoerder.

Hadden de Ltds. een bijkantoor in België of hadden deze hier gewoon hun activiteiten?

mava105

#6 , 11 jan 2013 12:35

En Lulu heeft ons verlaten. Denkt waarschijnlijk dat hiermede ook haar probleem is opgelost, omdat niet meer zichtbaar. :mrgreen:

freelance

#7 , 11 jan 2013 12:54

Struisvogelpolitiek. Jammer van alle moeite .Heb wellicht net iets teveel wensen geuit .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Jef 007

#8 , 11 jan 2013 12:57

spijtig dat ik niet kan mee lachen wegens geen info

denlowie

#9 , 11 jan 2013 15:28

Constructies met Ltds. wekken nogal gauw de argwaan van de fiscus en BTW administratie.

Het is jammergenoeg zo dat de nalatigheid van een boekhouder niets uitmaakt voor de Schuldeisers.
Zij kunnen in principe rechtstreeks naar de vennootschap gaan. Vermits het gaat om een Ltd. valt daar meestal niet veel te halen.
Dan zullen zij trachten een deel te recuperen bij een bestuurder/zaakvoerder.

Hadden de Ltds. een bijkantoor in België of hadden deze hier gewoon hun activiteiten?

Argwaan van de fiscus en BTW administratie is voor de meeste vennootschappen zo, want ook in de gewone vennootschappen naar Belgisch recht gebeurt er ook zeer veel wat het gewoon daglicht niet mag zien, dit is niet bepaald eigen aan de LTDs want die krijgen zo wie zo het dubbel controle dan een andere vennootschap.

En de Ltds moeten naar geen enkele bank gaan voor leningen, dus schulden aan banken bestaat zelfs niet.
Weet je dat ik als toen ik nog een Ltd had zelfs geen debet bankkaart had, en de stortingen eerst op mijn persoonlijk rekening moest storten en dan overschrijven naar de Ltd !

Zeer veel Belgen hebben een zeer grote mond als het over Europa gaat, we hebben zelfs de president, maar als het om vennootschappen gaat van uit Europa, dan zijn ze nooit te horen!!

bijna 22 % van de Duitse ondernemers kiest nu voor de Britse “Limited”.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”