Zelfstandig webdevelopment + vennoot in BVBA/NV

jebuske
Topic Starter
Berichten: 18

Zelfstandig webdevelopment + vennoot in BVBA/NV

#1 , 23 dec 2012 12:45

Hallo,

Even mijn situatie kort schetsen. Op dit moment ben ik samen met twee andere personen bezig met het oprichten van een zaak in de vorm van een NV of BVBA. Hieruit zou ik een loon ontvangen als manager. Daar het echter een seizoensgebonden activiteit betreft plan ik om in de winter websites te ontwikkelen (zowel voor mezelf als voor bedrijven). Nu, om dit ook op een legale manier aan te pakken zou ik hiervoor ook een vennootschap moeten oprichten.

Nu vroeg ik me af welke constructie fiscaal gezien het interessantste is? Kan ik bijvoorbeeld mijn loon ook beter factureren aan de webdevelopment vennootschap of laat ik mij door de andere vennootschap gewoon een loon uitkeren? En op welke manier regel ik dan mijn web development praktijken? En indien ik voor het factureren zou opteren, welke juridische vorm zou deze vennootschap dan best hebben? Want het kapitaal voor een BVBA volstorten is op dit moment niet zo vanzelfsprekend. Ik ben immers nog student en ga ook al wat geld in de andere vennootschap investeren.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
hanse
Berichten: 103
Locatie: lint

#2 , 27 dec 2012 17:13

Beste,

als u nog student bent kan u uw activiteit eventueel ook uitoefenen als zelfstandige in bijberoep indien u bepaalde voorwaarden en grenzen niet overschreidt. U kan ook als u niet terugschrikt van de hoofdelijke aansprakelijkheid (wat ook zo is als zelfstandige in bijberoep) ervoor opteren om een andere vennootschapsvorm te kiezen waarvoor het opstartkapitaal veel lager ligt dan bij de bvba.

in de andere vennootschapsvorm kan u uzelf een loon uitkeren als zelfstandige is de winst na belastingen voor u zelf. U kan zowel als zelfstandige in bijberoep als vanuit uw eigen vennootschap factureren naar de andere, gemeenschappelijke vennootschap als dit kadert in het maatschappelijk doel van de vennootschap

als u verdere info wilt mag u mij steeds contacteren.

Reclame

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”