Bestelwagen kopen voor de oprichting van een BVBA

Loodgieter
Topic Starter
Berichten: 13

Bestelwagen kopen voor de oprichting van een BVBA

#1 , 07 nov 2012 19:47

Ik richt na nieuwjaar een bvba op maar ik zou nu al mijn bestelwagen willen kopen, hoe kan ik dat best doen, eerst kopen op mijn privé en na nieuwjaar verkopen aan de bvba ? Kan ik die BTW dan nog aftrekken als de bvba die koopt van een particulier? Of hoe zou ik dat best doen ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15935
Juridisch actief: Nee

#2 , 07 nov 2012 20:50

Als je van een particulier koop heb je nooit een btw bedrag, dus geen BTW aftrok. En dan terug nog eens een nieuwe inschrijving en een nieuwe keuring doen?
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Loodgieter
Topic Starter
Berichten: 13

#3 , 07 nov 2012 21:31

Ik zou hem niet inschrijven binnen die maand en half, het is de bedoeling dat ik hem bij mij thuis plaats en inricht.
Zou ik die niet gewoon kunnen inbrengen, ik ga hem kopen van een handelaar ?

Ik heb al eens gehoord dat je bepaalde dingen kan inbrengen zoals gereedschap en materiaal als je er nog een factuur van hebt en dan een eerlijke waarde schat wat het nog waard zou zijn, of klopt dat niet ?

Reclame

ddanck
Berichten: 1517
Locatie: Antwerpen
Contacteer: Website

#4 , 07 nov 2012 21:54

U weet dat u onder de bepalingen van het wetboek van vennootschappen ook al verbintenissen kan aangaan in naam van een vennootschap in oprichting?
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

Loodgieter
Topic Starter
Berichten: 13

#5 , 07 nov 2012 22:11

Neen, daar was ik niet van op de hoogte, ik ga eens uitpluizen hoe dat juist in zijn werk gaat, het is maar dat ik geen dingen doe waar ik nadien spijt van zou krijgen.
Alvast bedankt voor de reactie.

mblb1
Berichten: 184
Locatie: Antwerpen - Gent

#6 , 07 nov 2012 22:24

U moet kijken naar artikel 60 W.Venn.

Om gebruik te kunnen maken van de regeling van art. 60 W. Venn. moeten de promotoren (i.e. u) in de eerste plaats handelen in naam van de vennootschap in oprichting. De promotoren moeten met andere woorden expliciet of impliciet kenbaar gemaakt hebben dat zij de verbintenissen niet in eigen naam aangaan, maar in naam van de vennootschap in oprichting. U blijft als promotor persoonlijk aansprakelijk zolang de verbintenissen niet door de opgerichte vennootschap de verbintenissen worden overgenomen. De promotor wordt bevrijd van hun aansprakelijkheid indien de vennootschap tijdig beslist om de handelingen die in haar naam werden gesteld, over te nemen. De bevrijding werkt met terugwerkende kracht tot op de dag waarop de verbintenissen werden aangegaan. De overname heeft tot gevolg dat de rechten en plichten van de promotoren automatisch toekomen aan de vennootschap. Er zal hiertoe geen akkoord nodig zijn van de derde met wie gecontracteerd werd. De promotoren kunnen worden bevrijd zolang de termijnen in art. 60 W. Venn. niet zijn overschreden. Concreet moet de vennootschap binnen een termijn van twee jaar nadat de rechtshandeling werd gesteld, worden opgericht. Bovendien moet de vennootschap binnen de twee maand na haar oprichting beslissen tot overname van de verbintenissen. Het referentiepunt bij de berekening van de termijnen is de verkrijging van rechtspersoonlijkheid van de vennootschap.

En alternatief is dat u de wagen zelf koopt en dan inbrengt in natura. Dan moet er inderdaad een verslag worden opgesteld. Op deze manier heeft u uiteraard al een deel van uw kapitaal in uw op te richten vennootschap ingebracht.

Loodgieter
Topic Starter
Berichten: 13

#7 , 07 nov 2012 22:44

Al heel erg bedankt voor uw uitleg.

hanse
Berichten: 103
Locatie: lint

#8 , 09 nov 2012 15:39

Beste,

waarom richt u uw bvba nu niet op en koopt u de bestelwagen niet na de oprichting gewoon op naam van de bvba. Dit zou inzake btw al een pak eenvoudiger zijn en zodoende kan al direct een correcte factuur worden opgemaakt en de verzekering en inschrijving meteen correct gebeuren.

u kunt u eerste boekjaar ook gewoon laten lopen vanaf nu tot 31/12/2013 dus daar zie ik ook geen probleem. Het enige wat eventueel een probleem kan zijn is uw sociaal statuut voor de periode tot december maar daar kan normaal ook een oplossing voor gevonden worden.

Loodgieter
Topic Starter
Berichten: 13

#9 , 09 nov 2012 22:20

Ik ga beginnen in onderaanneming en die hebben pas werk voor mij vanaf januari, als ik nu de bvba al opricht dan heb ik kans dat ik mijn werk al kwijtgeraak en ik zou graag tot eind december een inkomen hebben.

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”