Terugtrekken uit bedrijfsovername?

Graag advies
Topic Starter
Berichten: 3

Terugtrekken uit bedrijfsovername?

#1 , 29 okt 2012 13:20

Dit artikel staat ook al op het forum over handelspraktijken, ik zie alleen nu dat hij hier beter past.

Ik ben bezig met een bedrijfsovername (aandelen overname) en we zijn nu op een punt dat we het redelijk eens zijn over de voorwaarden.
De notaris heeft deze inmiddels verwerkt tot een opzet voor een overnamecontract welke klaar staat om te tekenen.

Het due dilligance onderzoek roept echter twijfel op en door het wegvallen van een samenwerkingsverband verandert de waarde van het bedrijf.

Er is geen intentieverklaring opgesteld, alleen een contract met hierin de voorwaarden, prijs, garanties/vrijwaringen.

Is het nog mogelijk om in deze stap van de onderhandeling (kosteloos) terug te trekken uit de overname op basis van twijfelachtig due dilligance onderzoek en het wijzigen van de waarde van het bedrijf?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Xastheron
Berichten: 719

#2 , 29 okt 2012 13:41

Indien u werkelijk nog niets getekend hebt, dan kan u nog altijd uw redenen aanhalen om te heronderhandelen of er zelf volledig mee te stoppen.

Kosten zullen er waarschijnlijk wel zijn: de notaris zal u administratiekosten aanrekenen. Mogelijke experten die mee aan de onderhandelingstafel zaten of controleonderzoeken uitgevoerd hebben zullen ook verwachten dat ze naar hun gepresteerde uren betaald worden.
Maar ik neem aan dat u denkt aan een soort "verbrekingsvergoeding": die is er niet op voorwaarde dat u niets getekend hebt.

Graag advies
Topic Starter
Berichten: 3

#3 , 29 okt 2012 16:54

Nee, er is niets getekend. Er zijn enkele voorwaarden waar we het over eens waren, maar ook veel waar nog geen eenduidig akkoord op is.

Met kosten van derden (notaris, accountant, jurist) heb ik rekening gehouden.

Het ging mij puur om de eventuele kosten bij het verbreken van de onderhandelingen. Ik begreep dat er in bepaalde stadia van de onderhandeling een bepaalde verantwoording naar de partijen onderling is.
Omdat we al maanden onderhandelen en er een conceptcontract is opgemaakt (welke nog lang niet alle juiste voorwaarden bevat), was ik bang dat we al in dit stadium geraakt waren.

Reclame

Xastheron
Berichten: 719

#4 , 30 okt 2012 09:04

Met de info die u naar voor brengt, zie ik niet in waarom u niet zonder "verbrekingsvergoeding" de onderhandelingen kan stopzetten. Er valt namelijk nog niets te verbreken. Er is enkel sprake van "intentie tot" en "wil tot". Moest dat al recht geven tot een of andere vergoeding, dan open ik geen reclamefolders meer ;-).

mblb1
Berichten: 184
Locatie: Antwerpen - Gent

#5 , 31 okt 2012 17:16

In principe is geen vergoeding verschuldigd, tenzij de tegenpartij kan aantonen dat er sprake is van deloyaal onderhandelen (i.e. als er de indruk werd gegeven dat er een contract zou worden gesloten (zelfs na de D.D.). Indien dit het geval is zou er sprake kunnen zijn van een precontractuele fout en kan een vergoeding worden gevraagd obv 1382 B.W.

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”