eenmanszaak - aansprakelijkheid

vraagman
Topic Starter

eenmanszaak - aansprakelijkheid

#1 , 17 okt 2012 10:59

Beste forumleden,

Als eenmanszaak werk ik vaak voor een bepaalde firma (bvba). Ik krijg regelmatig opdrachten van hen als consultant. Ik kom aan deze opdrachten omdat ik vroeger nog voor deze firma heb gewerkt (zelfs een tijdje als mede zaakvoerder, waarna onze wegen uiteen zijn gegaan).

Mijn vraag is nu, indien deze bvba failliet zou gaan, ben ik dan als eenmanszaak mee verantwoordelijk ( via mijn consulting opdrachten), en kunnen klanten en leveranciers van deze bvba waarmee ik in contact kom, mij/mijn eenmanszaak ook aanspreken na faling van de bvba?

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
vraagman
Topic Starter

#2 , 18 okt 2012 13:54

Ondanks het aantal views is het antwoord blijkbaar geen evidentie... (zoals ik al een beetje vreesde)

Echt niemand een idee?

bartvdv

#3 , 18 okt 2012 14:04

Neen, ik zou niet inzien waarom de klanten van de bvba jou zouden kunnen aanspreken mocht de bvba - waar jij in onderaanneming voor werkt, en aan factureert - failliet gaan. Ik neem aan dat jij verder niets met de bvba meer te maken hebt (geen zaakvoerder meer, geen aandelen, geen borgen voor leningen, ...).

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 18 okt 2012 14:14

U hebt een overeenkomst met de bvba welke een rechtspersoonlijkheid is.
Deze rechtspersoonlijkheid is een andere rechtspersoonlijkheid dan uw eenmanszaak ... ander OR nr. ander BTW nr .
Uw eenmanszaak is in çe uw persoon daar een eenmanszaak geen rechtspersoonlijkheid heeft.

mblb1

#5 , 31 okt 2012 15:06

Aangezien er enkel een contractuele relatie bestaat tussen u en de BVBA heeft het faillissement van de BVBA niet tot gevolg dat u moet instaan voor de schulden van de leveranciers/klanten.
Wel zou het mogelijk zijn dat de curator een vordering instelt tegen u indien de BVBA een vordering heeft tegen u (e.g. schulden t.a.v. de vennootschap, contractuele wanprestatie, ...)

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”