Vennoot uitkopen / aandelen overnemen

Verlindertje
Topic Starter

Vennoot uitkopen / aandelen overnemen

#1 , 29 okt 2012 12:58

Hallo,

ik zit met een vervelende situatie.
ik heb al meer dan 5 jaar een BVBA, samen met een vennoot (50-50 aandelen). We zijn beide zaakvoerders, en keren ons elke maand een loon uit.
Mijn vennoot zou binnenkort graag halftijds willen komen werken (hij bereikt bijna de pensioenleeftijd), maar hij zou daarbij graag hetzelfde loon willen behouden.
Kan dat zomaar? Dat wil zeggen dat ik tweemaal zo hard werk dan hij, om allebei even veel te verdienen.
Mijn plan is van hem uit te kopen, maar volgens mij gaat hij dit nooit willen, omdat we een zeer goed draaiende zaak hebben.
Hij heeft ook laten uitschijnen dat hij er binnen ongeveer een jaartje mee zou willen stoppen, en dan enkel nog aandeelhouder blijft.
Is ook dit mogelijk??? Want dat wil dan toch zeggen dat hij op het einde van een jaar een dividend krijgt uitgekeerd (idem aan dat van mij) zonder er ook maar iets voor te doen…!
Dit lijkt me zo onlogisch..?
Als uitkopen niet lukt, wat zijn nog de mogelijkheden om er voor te zorgen dat ik zijn pensioen niet elk jaar gratis toereik in de vorm van een dividend?
Btw, kan iemand me ook zeggen op basis van wat een uitkoopprijs wordt bepaald?
Het lijkt me het best dat ik me informeer bij een goeie boekhouder/advocaat die voldoende kennis heeft van uitkopen/aandeelhouderschap e.d. Iemand goeie tips voor zulke personen?

Alvast bedankt!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Xastheron

#2 , 29 okt 2012 13:38

Mijn vennoot zou binnenkort graag halftijds willen komen werken (hij bereikt bijna de pensioenleeftijd), maar hij zou daarbij graag hetzelfde loon willen behouden.
Kan dat zomaar? Dat wil zeggen dat ik tweemaal zo hard werk dan hij, om allebei even veel te verdienen.
Verdubbel jouw loon? :P

Kan natuurlijk wel als weerdienst vragen om de aandelen te herverdelen naar aanleiding van deze "verminderde prestaties" van uw collega. Als je dit pro-rata doet ken je hem 33.3 en uzelf 66.7% van de aandelen toe.

http://www.notaris.be/opstarten-onderne ... n-aandelen" onclick="window.open(this.href);return false; geeft je wat uitleg over het overdragen van aandelen in een BVBA. Voor praktische regeling denk ik dat je best een expert aanspreekt (jullie boekhouder misschien?).

En als ik even wat bot mag zijn: waarom zou u uw (bijna ex-)collega niet willen toestaan dat hij nog jaarlijks zijn dividend ontvangt? Ik neem aan dat hij ook wel aandeel heeft in het feit dat de zaak nu zo goed draait?

denlowie
Juridisch actief: Nee

#3 , 29 okt 2012 16:16

Als hij zijn aandelen of een pak ervan niet wil verkopen dan is dit zo, tenzij het anders vermeld staat in jullie statuten.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

mblb1

#4 , 31 okt 2012 14:54

Men moet een onderscheid maken tussen de vergoeding die men ontvangt als zaakvoerder en het dividend dat wordt uitgekeerd.
Als de mede-aandeelhouder niet langer of minder als zaakvoerder werkt dan kan worden beslist dat hij als zaakvoerder minder ontvangt.

Het dividend zal men als aandeelhouder steeds ontvangen, voor zover dit wordt uitgekeerd.

Uitkopen is een mogelijkheid. Daarbij ligt het voor de hand dat er best goede afspraken worden gemaakt.
Lukt uitkopen niet dan bestaat er, ingeval van een conflict, nog een mogelijkheid om een procedure tot uitsluiting in te stellen. Het weze wel opgemerkt dat zulks slechts een ultiem rechtsmiddel is en steeds in het belang van de vennootschap dient te zijn.

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”