VZW of feitelijke verening voor goed doel oprichten?

Evelyntjun
Topic Starter
Berichten: 1

VZW of feitelijke verening voor goed doel oprichten?

#1 , 19 sep 2012 23:00

Hallo,

Ik heb een vraag voor jullie.
Ik heb enkele maanden in Afrika verbleven en heb daar vrijwilligerswerk gedaan in een weeshuis.
Naast een fantastische tijd daar ben ik thuis gekomen met een hoofd vol ideeën om het leven daar te verbeteren voor de kinderen.
Hier heb ik uiteraard geld voor nodig om mijn projecten te realiseren. Dit gaat over boringen naar water, aankoop van een pompsysteem en zonnepanelen voor elektriciteit te verkrijgen in het weeshuis.

Om geld in te zamelen moet ik dan een vzw, feitelijke vereniging of iets anders oprichten?
Ik heb contacten met bedrijven die willen sponsoren maar wel een fiscaal attest vragen.
Hoe geraak ik hieraan?
Iemand die me kan helpen?

Groeten, Evelyn

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor
Berichten: 10360

#2 , 21 sep 2012 08:21

“Artikel 104(Aj. 2013) Binnen de grenzen en onder de voorwaarden bepaald in de artikelen 107 tot 116, worden van het totale netto-inkomen de volgende bestedingen afgetrokken, in zover zij in het belastbare tijdperk werkelijk zijn betaald:...4° giften in geld aan instellingen voor hulpverlening aan ontwikkelingslanden die als dusdanig erkend zijn door de Minister van Financiën en door de Minister tot wiens bevoegdheid de ontwikkelingssamenwerking behoort of aan gelijkwaardige instellingen uit een andere lidstaat van de Europese Economische Ruimte die op een vergelijkbare wijze zijn erkend...Art.108.De *Koning bepaalt de verplichtingen en de formaliteiten die de begiftigden moeten vervullen opdat de giften voor aftrek in aanmerking kunnen komen...”(10 april 1992 Wetboek Inkomstenbelastingen).

Zie verder art.57-60 Koninklijk Besluit 27 augustus 1993 tot uitvoering van het Wetboek van Inkomstenbelastingen.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”