Wonen in het buitenland, BVBA opstarten in België

eleftheria
Topic Starter
Berichten: 4

Wonen in het buitenland, BVBA opstarten in België

#1 , 07 jul 2012 17:27

Ik ben een paar jaar geleden naar het buitenland verhuist en
wens begin volgend jaar samen met een vriend van mij een BVBA op te starten in België.

Het gaat hier om een importbedrijf.

Nu zijn mijn vragen:
1. Moet ik in België mijn domicilie hebben om een zaak op te starten
of kan ik in het buitenland blijven wonen?
2. Kan ik tewerkgesteld worden in het bedrijf (zonder een zusterbedrijf in het buitenland op te richten)?
3. Wat met de belastingsaangifte in België?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Olvano
Berichten: 2

#2 , 18 jul 2012 10:20

1. Neen
2. Ja, zowel op zelfstandige basis (dienstencontract of als zaakvoerder) als in de hoedanigheid van werknemer
3. Belastingaangifte van de BVBA moet in België worden ingediend zoals voor alle BVBA's het geval is.

eleftheria
Topic Starter
Berichten: 4

#3 , 18 jul 2012 23:37

Moet er geen enkele vennoot zijn domicilie in België hebben of hoef ik deze niet te hebben
omdat de mede oprichter zijn domicilie in België heeft?

Met betrekking tot mijn persoonlijke tewerkstelling binnen de bvba:
Zou er zich een probleem vormen met het feit dat ik deels mijn taken in belgië en deels in het buitenland vervul?
Waar ik het hier specifiek over heb is dat ik dus zowel periodes leveringen zou doen in België alsook de aankoop
in Griekenland deels voor mijn rekening zou nemen.

Ik veronderstel dat de hierboven vermeldde "functie" binnen de BVBA niet onmiddellijk een probleem zou vormen,
maar bij de oprichting van de BVBA had ik toch nog mijn twijfels of dit mogelijk was als Belg gedomicilieerd in het buitenland.

Voor mijn persoonlijke belastingsaangifte was ik ondertussen ook te weten gekomen dat ik een
belastingsaangifte voor niet-inwoners elk jaar zal moeten invullen.

Allesinds al bedankt voor de reeds verstrekte info.

Reclame

bartvdv
Berichten: 1911

#4 , 19 jul 2012 08:08

Je moet er rekening mee houden dat tegelijkertijd aandelen hebben in de vennootschap én er tewerkgesteld zijn als werknemer, aan strenge regels is gebonden. Ik zou beginnen met een boekhouder/accountant aan te spreken.

denlowie
Berichten: 15935
Juridisch actief: Nee

#5 , 19 jul 2012 18:04

De zaakvoerder, wettelijk vertegenwoordiger of de vastvertegenwoordiger die dienen gedomicilieerd te zijn in Belgie.

Je heeft een vast vertegenwoordiger wanneer de bestuurder een vennootschap(buitenlands of Belgisch) is.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”