verkoop aandelen in bvba

inja2
Topic Starter
Berichten: 1

verkoop aandelen in bvba

#1 , 18 jun 2012 10:09

In mei 2011 ben ik samen met iemand een bvba gestart.
Beiden vennoot, met ieder de helft van aandelen.
In november 2011 ontslag uit bvba met publicatie in belgisch staatsblad. Andere vennoot zet zaak verder.
In mei 2012 heb ik het kapitaal voor mijn deel volgestort (oprichtersaansprakelijkheid), daar het bedrijf kapitaaltekort had. Ik heb nog wel de helft van de aandelen.
Nu is mijn vraag:
Is het voor mij van belang dat de andere vennoot mijn aandelen overneemt (al is het voor symbolisch 1 euro)?
Is er verschil, indien de zaak zou failliet gaan, dat ik nog aandelen bezit of niet?
Wat kan ik ondernemen indien deze vennoot weigert de aandelen over te nemen?

Ik heb momenteel geen inzicht meer over hoe de zaken gaan wegens meningsverschil met mijn vroegere zakenpartner.
Graag feedback!
Dank!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor
Berichten: 10360

#2 , 19 jun 2012 10:23

“Art.69.Het uittreksel uit de oprichtingsakte van vennootschappen...bevat :...9° de aanwijzing van de personen die gemachtigd zijn de vennootschap te besturen en te verbinden, de omvang van hun bevoegdheid en de wijze waarop zij deze uitoefenen, hetzij alleen, hetzij gezamenlijk, hetzij als college...Art.74.Overeenkomstig de vorige artikelen worden neergelegd en bekendgemaakt :1° de akten die bepalingen wijzigen waarvoor dit wetboek de bekendmaking voorschrijft...”(7 MEI 1999. - WETBOEK VAN VENNOOTSCHAPPEN)

‘In november 2011 ontslag uit bvba met publicatie in belgisch staatsblad‘.

Ik ga ervan uit dat die publicatie enkel de wijziging betrof inzake voornoemd art.69,9° . Zie dit na.

“Art.249.§ 1.Onverminderd strengere bepalingen in de statuten mogen de aandelen van een vennoot, op straffe van nietigheid, niet worden overgedragen onder de levenden en ook niet overgaan wegens overlijden dan met instemming van ten minste de helft van de vennoten die ten minste drie vierde van het kapitaal bezitten, na aftrek van de rechten waarvan de overdracht is voorgesteld. Tenzij de statuten anders bepalen, is die instemming evenwel niet vereist wanneer de aandelen overgedragen worden of overgaan :1° aan een vennoot;2° aan de echtgenoot van de overdrager of van de erflater;3° aan de bloedverwanten in de rechte opgaande of in de rechte nederdalende lijn;4° aan andere door de statuten toegelaten personen. De regelen inzake overdracht onder levenden zijn van toepassing bij de overdracht door of ten voordele van een rechtspersoon.... Art.251.Behoudens bijzondere bepalingen in de statuten kunnen de belanghebbenden tegen de weigering van de toelating van een overdracht onder de levenden opkomen voor de bevoegde rechtbank, in kort geding, na behoorlijke dagvaarding van degenen die zich tegen de overdracht verzetten...”(7 MEI 1999. - WETBOEK VAN VENNOOTSCHAPPEN)
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Olvano
Berichten: 2

#3 , 16 jul 2012 18:26

Iedere oprichter van een BVBA is aansprakelijk voor alle verbintenissen van de vennootschap, indien zij binnen de 3j. na oprichting failliet wordt verklaard EN blijkt dat het financieel plan niet voldoende middelen voorzag voor een normale uitoefening van de geplande activiteiten gedurende minstens 2j.

Het feit dat u uw aandelen heeft volstort verandert dit niet.

Indien uw vennoot uw aandelen niet wil overnemen, kan u hem daartoe dwingen via een gerechtelijke procedure (uittreding). Dit betekent wel procederen en advocatenkosten terwijl ik meen te mogen begrijpen dat de aandelen niet veel waard zijn. Verder moet u ook kunnen bewijzen dat de verstandhouding tussen jullie beiden ernstig verstoord is.

Ingeval u de aandelen aan een andere persoon wil verkopen, zal de verkoop moeten worden goedgekeurd door uw vennoot (zie verwijzing naar artikel 249 in vorig bericht).

Er zijn nog andere actiemogelijkheden (vraagrecht enz.) maar daar zijn boeken over vol geschreven.

Reclame

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”