Zaakvoerder BVBA <-> Sociaal statuut als werknemer

Jac
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Zaakvoerder BVBA <-> Sociaal statuut als werknemer

#1 , 18 jun 2012 09:02

Ik ben momenteel full time werknemer en zelfstandige in bijberoep.

Ik wil nu een bvba opstarten waar ik (één van de) zaakvoerder(s) zou zijn, maar wil dit een tijd naast mijn bestaande job blijven doen, tot er inkomsten zijn.
De functie van zaakvoerder zou onbezoldigd zijn.

Nu heb ik gelezen dat een werkende vennoot of zaakvoerder in een bvba automatisch zelfstandige in hoofdberoep wordt en dus in het sociaal statuut van zelfstandigen zou vallen. Kan iemand dit bevestigen?
1. Word je als zaakvoerder automatisch zelfstandige in hoofdberoep?
2. Verlies je dan de sociale voordelen van je job als werknemer, al blijf je daar ook sociale lasten betalen?

Is er ergens een manier om nog gewoon werknemer te blijven tot je ziet dat de zaak draait? Het is iets totaal nieuws wat we aan het opstarten zijn, we hebben dus totaal geen idee of het een succes of een flop zal worden. Maar de bvba zou al opgestart worden omdat we toch met een aantal offertes bezig zijn en de aansprakelijkheid willen beperken.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
pmalfait

#2 , 18 jun 2012 15:33

Volgens mij kan je dit doen door in de statuten te laten opnemen dat je onbezoldigd zaakvoerder wordt.
Op deze manier blijf je sociaal statuut als werknemer behouden

wieweetdajong

#3 , 26 jun 2012 10:34

Je werkt nu als zelfstandige in bijberoep. Zou het een groot verschil uitmaken wat betreft de "sociale voordelen" als je nu ineens zou werken als zelfstandige in hoofdberoep ?

Reclame

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”