dus volgende constructie is perfect legaal:
A. statuten bvba wijzigen naar "onbezoldigd zaakvoerder".
B. in bijberoep diensten verlenen voor de bvba. Dit houdt in dat ik voor mijn bijberoep niets verdien (zie punt 1).
C. winst (kosteloos gegenereerd door mijn "onbezoldigd werk") in de bvba houden -> cashen met dividenden (onderworpen aan RV).
vragen bij bovenstaande:
1) Je mag als onbezoldigd zaakvoerder, naast geen loon, ook geen voordeel alle aard ontvangen halen uit je BVBA (vb. privégebruik auto/gsm) alsook geen tantiemes -> hoe zit dit dan met de dividenden?
2) ik neem aan dat als je bv. 2 gsm's hebt en een werkauto en eentje privé, je voldoende bewijs hebt van het niet verkrijgen van het voordeel alle aard? of gaat dit meer in detail.
3) ik las op een site het volgende:
"...Uiteraard geldt dit enkel wanneer u naast dit kosteloos mandaat geen activiteit uitoefent die de onderwerping aan het sociaal statuut der zelfstandigen
meebrengt. Indien u bijvoorbeeld deelbewijzen in de vennootschap hebt en u oefent in deze vennootschap naast het kosteloos mandaat nog een andere, al dan
niet kosteloze bezigheid uit (boekhoudkundig, commercieel, administratief, technisch, …)..." (
http://www.rsvz.be/nl/faq/q_bvba.htm" onclick="window.open(this.href);return false;)
Laatste zin doet mij vermoeden dat ze een opsplitsing maken tussen het "kosteloze mandaat" en de diensten geleverd aan de bvba ? Hetgeen mijn punt B. (zie supra) onder curatele plaatst.