Begin dit jaar nam ik een vennootschap over, maar de vorige eigenaar / zaakvoerder heeft slechts een gedeelte van de boekhouding overgedragen (en dit pas na een ingebrekestelling, maar dit terzijde). De vennootschap kan zeer binnenkort de rekeningen niet meer betalen, ik zal dus de boeken moeten neerleggen. Mijn boekhouder zegt dat hij bij een vereffening de curator niet kan voorzien van de benodigde cijfers, omdat hij niet over de boekhoudkundige gegevens beschikt van de vorige eigenaar. De overlatende partij (en de daaraan verbonden boekhouder) zegt dat het nog wel enkele maanden kan duren vooraleer ze een eindbalans hebben opgesteld.
Daarnaast is er ook het feit dat de overname gerealiseerd is door het bewust achterhouden van de negatieve cijfers tot de overname beklonken en betaald was (zoals het laattijdig publiceren van een jaarrekening). Wat doe ik het best: de boeken neerleggen en de curator het maar laten uitzoeken, of kan ik ook nog iets anders ondernemen? Ik weet ondertussen dat ik naar de rechter zou kunnen stappen om de ontbinding van de verkoop te vragen, maar besef ook wel dat dit niet evident is en zolang trekt de vennootschap het niet meer. Kan ik ook een strafrechterlijke klacht neerleggen (wegens vermoeden van oplichting bijvoorbeeld) en hoe zou ik dit kunnen doen?