GCV - Aandelen in ruil voor prestaties

Stevlem
Topic Starter

GCV - Aandelen in ruil voor prestaties

#1 , 23 mar 2012 15:35

Hallo,

onlangs gecontacteerd geweest door een ondernemer die via een GCV een nieuw internetbedrijf wil opstarten.

Zijn idee is zeker niet slecht en er zit potentieel, echter, hij wil dat er voor hem gewerkt wordt, en dat die inbreng in aandelen wordt uitgekeerd, zodat wij stille vennoten zijn.

Good enough, maar... zijn regeling is de volgende:

De "waarde" van het aandeel wordt bepaald op (bijvoorbeeld) 1 euro. Wanneer ik voor hem zou werken voor 1u aan 50 euro per uur, ontvang ik dus 50 aandelen (op naam).

Ik zit echter met de volgende vraag;

is mijn inbreng te aanschouwen als een kapitaalinbreng in vorm van natura? En heeft dat dus niet tot gevolg dat de waarde van het aandeel ook zakt iedere keer dat ik voor hem werk? --> Maw. Ga ik de waarde van mijn geïnvesteerde tijd niet gedecimeerd zien wanneer ik (en eventuele andere stille vennoten) meer en meer doen voor zijn bedrijf? Want er komen dan toch telkens aandelen bij?

Belangrijke details:
- Het bedrijf is nog in oprichting, het bedrijf is nog niet "live" en er is nog geen omzet gerealiseerd; Mijn inbreng is dus te beschouwen als seed capital.

Extra vragen
- Onder welke overeenkomst kan ik ervoor zorgen dat mijn inbreng de "waarde" behoudt?
- Hoe verloopt de aandelen-ativiteit in een GCV? kunnen er onbeperkt aandelen worden uitgegeven? of is er een beperkt aantal aandelen met een overloop tussen de deelnemende vennoten? maw, kan ik bijvorrbeeld als stille vennoot meerderheidsaandeelhouder worden van de GCV

Reclame

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding