klacht tegen boekhouder

flavie
Topic Starter

klacht tegen boekhouder

#1 , 22 feb 2012 16:27

Een boekhouder, niet door mij aangesteld, wel door de zaakvoerder waar ik vennoot was, heeft mij ingeschreven bij een sociaal verzekeringsfonds zonder mijn toestemming.
Het ergelijke van de situatie is dat hij dat deed bij de oprichting van de vennnootschap dus niet bij het eigenlijk opstarten van de activiteiten dus. Een trimester te vroeg dus. Wat nog erger is dat hij zelf de aanvraag invulde en ondertekende zonder het aan mij te vragen.
Bij wie kan ik een klacht neerleggen tegen deze boekhouder?

Flavie

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bartvdv

#2 , 22 feb 2012 16:35

De boekhouder heeft daar wel volmacht voor en bovendien is de inschrijving bij een sociaal verzekeringsfonds verplicht, tenzij je een stille vennoot bent.

flavie
Topic Starter

#3 , 22 feb 2012 20:01

Volmacht van wie? De aansluiting is een persoonlijke zaak. Tenslotte was de wetgeving in 2009 nog anders. Toen had je 90 dagen na start van de activiteiten tijd om aan te sluiten en dan nog bij wie je wil.

Reclame

bartvdv

#4 , 22 feb 2012 20:25

Tja, een klacht tegen een boekhouder kan je neerleggen bij het BIBF (Beroepsinstituut van erkende boekhouders en fiscalisten) of bij het IAB (Instituut van de accountants en de belastingconsulenten) afhankelijk van of jouw boekhouder een 'boekhouder' of een 'accountant' is. De termijn is sinds 2010 inderdaad 'onmiddellijk'. De aansluiting een persoonlijke zaak? Niet noodzakelijk; de boekhouder mag dat ook doen. Laat me raden, een afrekening gekregen die je niet bevalt? Zit je dan nu niet meer in de vennootschap? Wat ben je dan binnen de vennootschap?

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#5 , 22 feb 2012 21:37

Eens de statuten raadplegen van uw vennootschap. Bij de start zal wel staan dat boekhoudkantoor xyz de nodige formaliteiten mag vervullen en daarvoor volmacht heeft.

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”