Uit een bvba

ginobi
Topic Starter

Uit een bvba

#1 , 22 mei 2007 20:15

Ik heb volgend probleem.

Ikzelf bezit 10% aandelen van een bvba en ben ingeschreven als niet-statutaire zaakvoerder die voor onbepaalde duur de opdracht zal aanvaarden. In de statuten staat dat ik 3 maand op voorhand mijn ontslag als zaakvoerder moet geven...

Dat is gebeurd, maar de andere venoten die samen 90% bezitten dwingen mij nu 3 maanden fysieke arbeid te verrichten voor de bvba.

Ik sta vermeld als onbezoldigd, voor onbepaalde duur...

Kan ik verplicht worden 3 maanden nog te moeten fysiek werken voor de bvba ?

Tevens willen zij mij aansprakelijk stellen voor verlies aan inkomen indien ik die fysieke arbeid (het openen van een zaak en bedienen van klanten) niet uitvoer. Hiervoor willen zij mij een schadevergoeding laten betalen, volgens een gemiddelde... kan dit ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Heye

#2 , 23 mei 2007 10:26

De statuten van een vennootschap bevatten bepalingen over de uitsluiting en uittreding van vennoten.

Om gegronde redenen en volgens een welbepaalde procedure kunnen vennoten eisen dat een vennoot zijn aandelen overdraagt.

Iedere vennoot kan eveneens om gegronde redenen vorderen dat zijn aandelen worden overgenomen door vennoten. De procedure voor een dergelijke uittreding wordt eveneens in de statuten bepaald.

De rechterlijke beslissingen inzake een overdracht moeten neergelegd en bekendgemaakt worden.

(bron: http://www.mineco.fgov.be/SME/Starters/ ... P520_39304)

mvg
Heye Andy

Heye

#3 , 23 mei 2007 10:57

De statuten van een vennootschap bevatten bepalingen over de uitsluiting en uittreding van vennoten.

Om gegronde redenen en volgens een welbepaalde procedure kunnen vennoten eisen dat een vennoot zijn aandelen overdraagt.

Iedere vennoot kan eveneens om gegronde redenen vorderen dat zijn aandelen worden overgenomen door vennoten. De procedure voor een dergelijke uittreding wordt eveneens in de statuten bepaald.

De rechterlijke beslissingen inzake een overdracht moeten neergelegd en bekendgemaakt worden.

(bron: http://www.mineco.fgov.be/SME/Starters/ ... P520_39304)

mvg
Heye Andy

Reclame

j.demoor

#4 , 24 mei 2007 14:51

?In de statuten staat dat ik 3 maand op voorhand mijn ontslag als zaakvoerder moet geven?.Die statutaire bepaling VERBINDT u ertoe gedurende die 3 maanden uw taak van zaakvoerder te blijven uitoefenen.

?Art.1142.Iedere verbintenis om iets te doen of niet te doen wordt opgelost in schadevergoeding, ingeval de schuldenaar de verbintenis niet nakomt.?(Burgerlijk Wetboek).

?Artikel 1142 Burgerlijk Wetboek belet niet dat de uitvoering van de verbintenis in natura zou worden gevorderd en door de rechter bevolen wanneer zij nog mogelijk is.Op de persoon van de schuldenaar mag nochtans geen dwang worden uitgeoefend ten einde hem die uitvoering op te dringen.Wijl het ten deze gaat om een verbintenis om iets te doen die alleen het goedkeuren van een bouwplan tot voorwerp heeft,kan de rechter het niet-goedkeuren ervan verhelpen door te verklaren dat zijn beslissing als toestemming zal gelden?(Cass. 5 januari 1968,R.W. 1967-68,1535-1538,noot).

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik in de balk achter ?Juridische aard? op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”