BVBA buro in huis, beslag deurwaarder op gehele inboedel?

BiekeLie
Topic Starter

BVBA buro in huis, beslag deurwaarder op gehele inboedel?

#1 , 18 jan 2012 21:07

ik probeer het zo kort en duidelijk mogelijk te omschrijven:

BVBA heeft maatschappelijk zetel in woonhuis van 1 van de zaakvoerders.
aparte ruimte met briefjes met naam aan deur.

deurwaarder komt voor inbeslagname. bewoner (= in rest van huis, en tevens zaakvoerder van de vennootschap)
wijst erop dat enkel het materiaal in de buroruimte de BVBA toebehoort.

deurwaarder zegt dat dit niet telt en maakt een beschrijving van alles: prive meubelen en ander materiaal in het gehele huis.

dit lijkt me sterk, want in een business center heeft toch ook iedereen zn eigen 'ruimte?

heeft de deurwaarder nu geen onbeslagbare goederen opgeschreven?

kan hier nog verzet tegen aangetekend worden?

er zijn nog geen 5 kalenderdagen verstreken.

graag raad!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Juridisch actief: Nee

#2 , 18 jan 2012 21:11

De eigenaar van de goederen moet de goederen terugvorderen met een revindicatievordering voor de beslagrechter. Dit moet gebeuren bij dagvaarding (gerechtsdeurwaarder). De eigenaar moet bewijzen dat de goederen zijn eigendom zijn. Dit kan met alle middelen van recht.

BiekeLie
Topic Starter

#3 , 18 jan 2012 21:21

ok lijkt me logisch.
maar van een groot deel huisraad of meubelen heeft men geen facturen als die zaken reeds jarenlang in bezit zijn.

is die revindictievordering de stap die binnen de 5 kalenderdagen moet gezet worden?

en is die regel dat een bvba beperkt kan zijn tot 1 afgebakende ruimte in huis en de rest er los van staat dan zever?
ik had me laten vertellen dat dit wel een normale gang van zaken is die bescherming biedt tegen wat er nu aan de hand is.
cfr . verzameling maatschappelijke zetels in een businesscenter?

Reclame

scorpioen

#4 , 18 jan 2012 22:16

is die revindictievordering de stap die binnen de 5 kalenderdagen moet gezet worden?
Neen. Daar staat geen termijn op. Wel doen voor de meubels verkocht zijn.
en is die regel dat een bvba beperkt kan zijn tot 1 afgebakende ruimte in huis en de rest er los van staat dan zever?
Ik ken die regel niet ...

Franciscus

#5 , 18 jan 2012 23:06

Afzonderlijke ruimte en ingang misschien??

BiekeLie
Topic Starter

#6 , 18 jan 2012 23:10

Ik ken die regel niet ...[/quote]

ik formuleer het misschien verkeerd, maar ik had begrepen dat indien 1 ruimte in het huis als buro van de bvba wordt gebruikt en dit ook met plakkaat aan de deur zo wordt aangeduid en de maatschappelijke zetel op dit adres is, ,enkel deze buroruimte kan betreden worden door de deurwaarder bij beslaglegging, en dat de rest van het huis niet beschouwd wordt als zijnde de maatschappelijke zetel van de bvba.

probleem is nu dat alle prive bezitin het hele huis mee is opgeschreven alsof het eigendom van de bvba is.
ik maakte de vergelijking met een businesscenter, omdat daar ook vaak elke bvba een apart lokaal heeft. indien daar beslag wordt gelegd, mag toch ook enkel de ruimte betreden worden die aan de bewuste vennootschap is toebedeeld, dan gaat men toch ook niet bij alle anderen die mee op dat adres een buro hebben alles opschrijven?

inderdaad het was een aparte ruimte, maar bouwtechnisch is een aparte ingangsdeur niet mogelijk.

nogmaals de vgl met businesscentra: hier heb je ook dikwijls een algemene ingang met 1 lift en zijn er pas aparte deuren eens je binnenbent in het gebouw. dus ik dacht dat we er goed aan hadden gedaan om de aparte ruimte af te bakenen, maar de geurwaarder beweerde dat dit een maat voor niets was want dat dat niet telde.

ik hoop dat ik het zo beter formuleer.
graag uw zeer gewaardeerd advies,
alvast van harte dank

bartvdv

#7 , 18 jan 2012 23:11

Vermits de maatschappelijke zetel blijkbaar dezelde is als het woonadres, kan de deurwaarder niet anders dan op alles wat zich op dat adres bevindt te beschouwen als eigendom van de zaak, en mag er dus beslag op gelegd worden. Je zal niet anders kunnen dan naar de beslagrechter stappen met de nodige facturen van de prive-aankopen. Heb je die niet, dan heb je pech gehad. Bordjes op de deuren, daar hoeft de deurwaarder zich niet aan te houden.

In een business centrum wordt gewerkt met afzonderlijke ruimten en wel omschreven huurcontracten, busnummers, enz. In een woning lopen de ruimten door elkaar. Bv. De keuken wordt door kantoor en prive gebruikt.

BiekeLie
Topic Starter

#8 , 18 jan 2012 23:29

dat is duidelijk Bart, ik had het blijkbaar te rooskleurig gezien.

mava105

#9 , 19 jan 2012 12:06

Om hieraan te ontkomen zal je het huis moeten opdelen in een woongedeelte en een bureelgedeelte (handelsgedeelt) via een bouwaanvraag. Er zal dan moeten voorzien worden in een afzonderlijke ingang, en je kan dan een huurovereenkomst opstellen voor die bvba. Die bvba heeft dan een afzonderlijk postadres, verschillend van het woonadres.

bartvdv

#10 , 19 jan 2012 12:42

Er bestaat zoiets als de "onbeslagbaarheid van de gezinswoning" voor zelfstandigen en zaakvoerders van vennootschappen. De woning wordt via een akte bij de notaris (1000 euro?) beschermd tegen schulden en inbeslagname. Er zijn een aantal uitzonderingen waarin het beslag nog wel kan, maar in jouw geval is het nu toch al te laat. Nadeel is natuurlijk dat er geen onderpand meer kan gegeven worden ingeval je een lening nodig zou hebben; en banken/anderen vragen altijd een onderpand. En het gaat alleen om toekomstige schulden.

denlowie

#11 , 19 jan 2012 16:14

Maar toch even wil ik dit kwijt, bij zeer veel BVBA s vind je dat de vestigingsadres , niet altijd het zelfde adres van de maatschappelijke zetel is, waar gaat de deurwaarder dan heen, voor beslag ?

Want zoals men weet staan er zelfs maatschappelijke zetels bij boekhouders, en dan ??

Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”