Opgelicht

utopium
Topic Starter

Opgelicht

#1 , 14 dec 2011 01:00

Ik ben opgelicht door een bedrijf dat nu claimt nooit mijn facturen te hebben ontvangen (van die oplichting heb ik bewijs, maar dat is even naast de kwestie). Dat is ook niet moeilijk aangezien ik er ondertussen achterkwam dat het om een fictieve zetel gaat waar het bedrijf zelfs geen toegang toe heeft. Bij momenten krijgen ze echter wel hun post blijkbaar door, aangezien ze nu - 14 dagen te laat - op mijn aangetekend schrijven reageren.
Kan ik laten vaststellen dat het om een fictieve zetel gaat en dat de claim dat ze nooit de facturen hebben ontvangen dan ook ongegrond is? Of is dit niet nodig en worden deze als ontvangen verondersteld? Logisch gezien heb ik er ook al niet echt baat bij om facturen niet naar klanten te sturen.

Kan ik als bedrijf eveneens strafrechtelijk laten vervolgen of moet ik sowieso via de handelsrechtbank (ik dacht dat dit een duurdere procedure was...) Oplichting is immers strafbaar en het gebruik van een fictieve zetel kent ook wel verschillende nadelen...

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Juridisch actief: Nee

#2 , 14 dec 2011 07:54

Maar wie zegt het dat het een fictieve zetel is ???
Er zijn nogal wat bedrijven die hun maatschappelijke zetel bij een boekhouder of weet ik veel staat. Ooit een leverancier gehad en zijn bedrijf was in Oost-Vlaanderen gevestigd en ook hij woonde er en de maatschappelijke zetel stond op een gekend adres in de Spastraat in Brussel en daar stonden toen zeer veel bedrijven op.
Hij zei dat dit voor hem gemakkelijker was voor controles .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

utopium
Topic Starter

#3 , 14 dec 2011 13:49

Volgens mij moet je dan toch minstens toegang tot het pand hebben en levert het daarnaast nog wel wat juridische issues (zie ook http://www.elfri.be/juridische-informat ... jke-zetels" onclick="window.open(this.href);return false; - ik weet nu niet of deze site helemaal up to date is, maar op het eerste zicht lijkt het me toch geschreven door een advocaat met kennis van zaken)

Dus voorgaande even terzijde en in de veronderstelling dat het inderdaad om een fictieve zetel gaat: kan ik dit laten vastleggen?

Reclame

bartvdv

#4 , 14 dec 2011 16:17

De maatschappelijke zetel moet gevestigd zijn op een écht adres. Een adres waar alle officiële briefwisseling kan afgeleverd worden. Je hoeft er niet te zijn, je hoeft er niet te werken, je hoeft er geen kantoor te hebben. Een brievenbus aan de muur is voldoende. Er zijn genoeg bedrijfscentra/boekhouders/... die adressen verhuren en één keer per week of één keer per maand de post doorsturen. Dus het valt nog af te wachten of het gaat om oplichting of niet. Het is goed mogelijk dat ze jouw facturen niet hebben ontvangen; het zou niet de eerste keer zijn dat post verdwijnt of in de verkeerde brievenbus wordt gedeponeerd. Als je facturen hebt gemaakt, dan heb je toch ook het btw-nummer en kan je toch een en ander checken? Al dan niet via de boekhouder? Als facturen niet betaald worden, ook niet na verschillende aanmaningen, dan moet je laten dagvaarden en afwachten wat er gebeurd. Maar je geeft zo weinig informatie dat een zinnig antwoord niet mogelijk is.

tombe

#5 , 14 dec 2011 16:52

Gaat het om oplichting en heb je daar bewijs van, dan kan je zeker terecht bij politie om dit aan te geven. Vraag is natuurlijk of er ook gevolg wordt aan gegeven. De ernst van de feiten speelt daar natuurlijk mee, maar die kan ik van hier niet inschatten.

Het niet betalen van facturen wegens 'zogezegd niet ontvangen' -> dagvaarding. Bovendien, ze hebben ondertussen toch al weet van de factuur na het aangetekend schrijven? Heb je hen een kopie bezorgd (aangetekend)? Dan is er geen reden meer om opnieuw niet te betalen. De bewijslast ligt bij bedrijven volgens mij dan bij de tegenpartij.
Hou er wel rekening mee dat je strafrechtelijke procedure (indien voorgaande klacht dus niet geseponeerd wordt) dan voorgaat en de procedure kan vertragen.

denlowie

#6 , 14 dec 2011 16:55

Ik weet dat zeer veel bedrijven een maatschappelijke zetel hebben bij boekhouders en andere, ik zelf heb een maatschappelijke in UK en heb daar zelf nooit geweest en ik betaal daar elk jaar voor en nu met Google even gekeken en daar staan duizenden adressen op en al mijn briefwisseling word door gezonden naar Belgie !

Hier een adres als voorbeeld waar je zoiets kan huren in Belgie en volledig wettelijk is.

http://www.maatschappelijkezetel.be/?gc ... DgodM1-C7g
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Franciscus

#7 , 14 dec 2011 19:10

Ik denk dat daar een andere mening over bestaat.
http://www.elfri.be/rechtspraak/fictiev ... erenbedrog" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.elfri.be/category/kernwoorden/domicieladres" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.elfri.be/juridische-informat ... jke-zetels" onclick="window.open(this.href);return false;

utopium
Topic Starter

#8 , 14 dec 2011 20:23

Dat denk ik inderdaad ook, al lijkt het me een andere zaak als je in het buitenland een maatschappelijke zetel zet. Dat kan uit handelsoverwegingen gewoon nodig zijn en lijkt me bovendien niet meer onder Belgisch recht te vallen. Hier gaat het om een fictief adres om aan schuldeisers te ontlopen (alle links naar de zaakvoerders lopen verder dood). Ik vermoed dat dat niet de reden is van de maatschappelijke zetels die hierboven vermeld worden. Maar zoals ik al zei, is dat niet het punt. Ik kan gewoon niet te hard in detail treden omdat de tegenpartij altijd kan meelezen.

Tombe, bedankt voor het duidelijk advies.

Franciscus

#9 , 14 dec 2011 23:15

Bij een strafklacht heb je de mogelijkheid om u als slachtoffer te laten registreren op de griffie.
Zo kan je aan de procureur des Konings vragen bepaalde opsporingsdaden(onderzoeken) te doen.
Deze beslist wel of het zal gebeuren.
Tevens moet de pdK u op de hoogte houden van de vordering van het onderzoek

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”