U stelde uw vraag ook al op een ander forum maar daar worden meer kemels geschoten dan er in de woestijn kunnen staan.
U zit mi net op de grens om het echt interessant te maken om over de stappen naar een BVBA of zelfs een EVBA.
Er is idd een ongeschreven regel die zegt dat men het min over 50.000 e moet kunnen hebben anders is belastingsgewijs
weinig echt interessant. Je zit ook met een aanzienlijke verhoging inzake kosten voor het voeren van de administratie om nog
maar te zwijgen van de verplichte papierberg. Het vergt ook voor bepaalde vormen een flinke investering. Soms kan je die
investering inbrengen in natura (bvb machines) soms doe je dat gewoon met geld. Maar kapitaal moet je voor bepaalde vennoot-
schapsvormen nu éénmaal hebben. Nu ja dit is zeker geen verloren geld je kan en mag dat altijd gebruiken binnen het kader
van de vennootschap.
Verder heb je ook nog zaken zoals VOF of MAATSCHAP, zelfs LTD's van eender welk soort of ze nu engels, nederlands, duits of
van welke nationaliteit ook zijn. Europa heeft dus zo zijn voordelen. Er bestaan echter veel urban ledgends over deze vennootschappen.
Met een LTD zou je bvb geen lening kunnen krijgen bij banken. Larie en apekool vind ik zelf en er zijn ook bedrijven die gewoon hun
zaken zelf financieren en geen bank nodig hebben.
Het lijkt mij eerder dat u op zoek bent naar de meest voordelige vorm van vennootschap om uw belastingen te optimaliseren.
Het is idd juist dat een natuurlijk hendelent persoon meerbelasting betaald, procentsgewijs dan tov een rechtspersoon, maar als
natuurlijk persoon beschikt je over een pak meer mogelijkheden om creatief te boekhouden

Je bent een stuk minder
gebonden door allerlei regeltjes etc etc etc.
Een duidelijk rechtlijnig antwoord is er niet m.i.
Maar ik zou dan toch voor de goedkoopste éénvoudigste vorm van een vennootschap denken zoals een GCV. Ik vermoed dat het ook niet uw bedoeling is om alle verantwoordelijkheid van u af te schuiven omdat u waarschijnlijk zelf weinig risico loopt gezien de activiteit die u nu doet.
Hou het dus simpel. Denk gewoon zo dat over hoe meer centen het gaat hoe interessanter is dat de constructies alsmaar ingewikkelder worden gemaakt en opgezet.
Maar als het gaat over weinig centen (we blijven bij 4 nulletjes achter het eerste cijfer) hou het dan ook éénvoudig zo'n al teveel verplichtingen en te volgen regels en optimaliseer uw belastingsstrategie. Dat betekent dus ook wel af en toe flinke onkosten maken. Of je dan een natuurlijk of rechtspersoon bent maakt niet zoveel uit bij een vrij lage omzet/winstmarge. Of misschien bent u wat te braaf en betaald u eigenlijk teveel belasting
en is het helemaal niet nodig om over te gaan op een vennootschap