Verplicht aantal oprichters NV

thomiet
Topic Starter

Verplicht aantal oprichters NV

#1 , 05 apr 2007 19:25

Voor 1995 moesten er verplicht 3 bestuurders zijn in een NV, gold dit aantal ook voor de oprichters?

Alvast bedankt!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Heye

#2 , 06 apr 2007 01:57

Hallo,

Aantal vennoten

Voor de oprichting van een N.V. zijn minimum 2 vennoten vereist. Zij mogen rechtspersonen zijn

Als de vennootschap door een echtpaar wordt opgericht dan moeten zowel de man als de vrouw eigen goederen inbrengen. De notaris kan u hierover adviseren.

in principe blijft het aantal bestuurders van een NV vastgesteld op drie. Wanneer er echter slechts twee oprichters zijn, of er maar twee aandeelhouders meer zijn, mag de samenstelling van de raad van bestuur worden beperkt tot twee leden. Dit kan tot aan de gewone volgende algemene vergadering na de vaststelling dat er meer dan twee aandeelhouders bestaan.

Wenst U nog meer info dan verwijs ik U door naar onderstaande link:

http://mineco.fgov.be/enterprises/vadem ... P199_33061

Met vriendelijke groeten
Heye Andy

thomiet
Topic Starter

#3 , 06 apr 2007 09:19

Bedankt voor uw antwoord! Ik vroeg mij enkel nog af of het minimum aantal oprichters voor het jaar 1995 (dus voor de nieuwe Vennootschapswet) vastgesteld was op 2 of op 3?

Alvast bedankt

Reclame

Luc

#4 , 06 apr 2007 09:29

De problematiek interesseerde mij, omdat ik ook geconfronteerd werd met de reden waarom een derde bestuurder werd aangesteld bij de omvorming van een BVBA in NV voor 1995.

In 1954 bepaalde de wet (Art. 55 van het geco?rdineerd wetboek van koophandel van 1935) dat er minstens drie bestuurders moeten zijn in een NV. Bron: Code Economique et Financier, F. Baudhuin, 1941 (uitgave Bruylant 1954), p. 1698.

Ten laatste in 1999 werd dat gewijzigd in minstens twee, tot op een AV vastgesteld wordt dat er minstens drie vennoten zijn (van toepassing vanaf 2001). Bron: Fisconet.

Ik heb tot nu toe niets gevonden over een wijziging (2 ipv 3) voor 1995.

Zijdelings: in 1954 was het nog mogelijk de volledige sociaal-economische wetgeving ter beschikking te stellen in ??n boek, met beknopte geannoteerde inleidingen.

j.demoor

#5 , 06 apr 2007 14:46

?Art.31.De vennootschap kan worden opgericht bij een of meer authentieke akten, bij het verlijden waarvan alle vennoten verschijnen, hetzij in persoon, hetzij door een houder van een authentieke of een onderhandse volmacht.Zij die bij deze akten verschijnen, worden als oprichters van de vennootschap beschouwd. Indien evenwel de akten een of meer aandeelhouders die te zamen ten minste een derde van het maatschappelijk kapitaal bezitten, als oprichters aanwijzen, worden de overige verschijnenden, die zich bepalen tot het inschrijven op aandelen tegen geld, zonder rechtstreeks of zijdelings enig bijzonder voordeel te genieten, als gewone inschrijvers beschouwd.Art.32.De vennootschap kan ook worden opgericht door middel van inschrijvingen.In dat geval wordt de vennootschapsakte opgemaakt in authentieke vorm en als ontwerp bekendgemaakt. Zij die bij deze akte verschijnen, worden als oprichters van de vennootschap beschouwd.?(30 NOVEMBER 1935. - Geco?rdineerde wetten op de handelsvennootschappen. WETBOEK VAN KOOPHANDEL. BOEK I - TITEL IX. Handelsvennootschappen,in Wetboek van Koophandel gearchiveerde versie nr.22).

Vergelijk art.450 en art.451,7 MEI 1999. - WETBOEK VAN VENNOOTSCHAPPEN.

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) in http://just.fgov.be .Klik in de balk achter ?Juridische aard? op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

de denker

#6 , 06 apr 2007 19:33

Neen
Ik herinner mij dat er gevallen waren waarbij de NV is opgericht met 2 oprichters voor 1995. Later kwam er echter altijd een derde bij. Het spijt mij dat ik u niet verder kan helpen, maar het is voor mij al lang geleden.
Ik raad u alvast aan om een van de universitaire bibliotheken te bezoeken want op het internet zult u het zo specifiek niet vinden vrees ik.

MVG

thomiet
Topic Starter

#7 , 11 apr 2007 10:07

Hartelijk bedankt voor jullie hulp!

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”