Bijberoep - Uiteindelijke kosten.

Tom1979
Topic Starter
Berichten: 2

Bijberoep - Uiteindelijke kosten.

#1 , 04 okt 2011 14:11

Situatie: Ik werk in bijberoep en heb praktisch geen kosten (2000€/jaar). Tot nu toe was dit in orde vermits ik weinig verdiende. Ik zou graag mijn activiteiten verhogen, maar hoe meer ik erover lees, hoe meer ik de indruk krijg dat ik amper iets zal overhouden.

Ik factureer bijvoorbeeld 12.000€. Vermits 2000€ kosten heb ik dus einde van het jaar 10.000€ winst.
Bijgeteld in personenbelasting aan 50% (hoogste schijf), houdt ik 5000€ over.
Dan komt de sociale zekerheid: 21,5% op die 10.000€? dus nogmaals 2150€?

Geeft mij dan 10.000€ - 5000 - 2150 = 2850€ in mijn eigen zakken? (28.5%)

Dit is toch niet echt een geweldige aanmoediging om harder te gaan werken. Is het in dit opzicht niet beter om naar één of andere venootschapsvorm over te stappen? Zelf bij zo'n kleine winst?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15936
Juridisch actief: Nee

#2 , 04 okt 2011 14:31

Overstappen naar een vennootschap??
De vennootschap betaald ook 347,5€ per jaar aan sociale bijdrage, je zelf sociale bijdrage, de vennootschapsbelastingen is ook 33%.
De boekhouder kost meer dan het dubbele!
De controle belasting en btw is zeker om de vier jaar, nu als het eens past om de 10 of 20 jaar!

Als het een vennootschap is van geringe omvang zou ik het zeker niet doen
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

hanse
Berichten: 103
Locatie: lint

#3 , 06 okt 2011 23:16

Als je een V.o.F. opricht wat de goedkoopste vennootschapsvorm is, (je blijft wel volledig aansprakelijkheid)
en je hebt 10.000 euro winst krijg je het volgende scenario

10.000
extra kosten vof (347.5 soc bijdrage + 250 opstartkosten publicaties enz...)
--------
9400 euro

ven bel 33,99%
------------
6300

dividend 15%

-------------

5355 netto naar jezelf

boekhoudkundige kost zal idd hoger liger maar je moet dan ene met ne faire prijs zoeken :lol: en eerlijkheid gebied om te zeggen dat den elio van plan is dat dividend naar 25% te brengen.

in ieder geval zul je dan toch besparen op de sociale bijdragen waar je niets aan hebt en eventueel is er ook een huurconstructie mogelijk

boekhouder hans

Reclame

denlowie
Berichten: 15936
Juridisch actief: Nee

#4 , 07 okt 2011 13:00

@ hanse
Ik ben zeker geen boekhouder maar een vennootschap oprichten en zeg maar een VOF zoals je gebruikt in je voorbeeld, daar heb je een zaakvoerder voor nodig dus die moet persoonlijk ook sociale lasten betalen dus je betaald niet minder sociale laste maar juist meer !

Ik kan fout zitten hoor, want ik heb nooit enige les over boekhouding gehad, al wat ik weet is uit pure ondervinding.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

hanse
Berichten: 103
Locatie: lint

#5 , 07 okt 2011 13:47

beste lowie,

als je zelf werknemer bent, kan je aansluiten als zelfstandige in bijberoep ook als zaakvoerder.

Als je dan geen bezoldiging opneemt, dividend kan wel ben je vrijgesteld van sociale bijdragen

denlowie
Berichten: 15936
Juridisch actief: Nee

#6 , 07 okt 2011 15:24

beste lowie,

als je zelf werknemer bent, kan je aansluiten als zelfstandige in bijberoep ook als zaakvoerder.

Als je dan geen bezoldiging opneemt, dividend kan wel ben je vrijgesteld van sociale bijdragen
Bedankt voor den uitleg want dit wist ik niet.

En zeker goed om weten !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”