starters BVBA

Verlet
Topic Starter

starters BVBA

#1 , 25 dec 2009 15:58

Ik heb opgevangen dat er vanaf 2010 gekozen kan worden voor een starters BVBA, dit zou inhouden dat je reeds een bvba kan opstarten met slechts 1€? Welliswaar moet je de rest binnen de 5 jaar betalen, en zijn er wel enkele beperkingen. Maar ik had de volgende vraag. Als ik nu een gewone BVBA wil opstarten dien ik +-18.500€ te betalen. Tenzij ik dingen in nature inbreng en dan nog min. 6200€ te volstorten kapitaal moet betalen. (verbeter me gerust als ik mis ben).
Als ik nu een starters bvba zou willen opstarten, maar ik heb voor minstens 20.000€ aan materiaal liggen dat ik wil inbrengen in natura, moet ik dan sowieso de volle 18.500€ terug betalen binnen de vijf jaar, of is dit dan nog die 6200€?

Ik hoop dat de vraag een beetje duidelijk is.

Alvast bedankt
Hans Verlet

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 27 dec 2009 10:35

De federale regering keurde op 24 april 2009 het voorontwerp van wet goed voor de nieuwe vennootschapsvorm starters-BVBA. Na 24 april verscheen die wet niet in het Belgisch Staatsblad.

Zie ook : http://www.bvbastarter.be/site/bvba-lim ... 3god6TOcew
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Erik Verschoren
Contacteer: Website

#3 , 28 dec 2009 15:01

Dit ontwerp is enkel een aankondiging, geen wet. Jammer maar zo werkt het in Belgie nu éénmaal, véél blabla maar weinig boem boem.
Ik moet dan ook Verlet bijtreden.

Ten gronde, als ik mij niet vergis en de wetgeving ongewijzigd wordt ingevoerd.

Een éénpersoons BVBA moet voor minstens 12400 EUR worden volgestort, een "gewone" BVBA slechts voor 6200EUR. In beide gevallen moeten aandelen waarop "in natura" ingeschreven is volledig in geld volgestort worden.

Als er ooit starters-BVBA komen dan zal je waarschijnlijk kunnen volstaan met een kapitaal van EUR 1. (later vol te storten natuurlijk) en kan je daarna je materiaal verkopen aan de BVBA (wel met procedure van een QUASI-inbreng). Dan hoef je dus slechts EUR 1 vol te storten.

Diuezelfde procedure kan je ook toepassen met een gewone BVBA, enminsten als je nu (tijdelijk) kan beschikken over 6200 EUR.

Reclame

ToonW

#4 , 17 aug 2011 14:57

Ondertussen is die startsBVBA er inderdaad gekomen, maar ik zit toch nog met enkele vragen.

Eerst en vooral, u vertelde, dat als je over 6200 euro kan beschikken, je eigenlijk hetzelfde principe kan toepassen als bij een s-BVBA. Die 6200 is effectief geld, toch? En geen natura? Overigens, geld het bij een BVBA ook dat je de winst mag gebruiken om het gat ten opzichte van de 18550 dicht te krijgen, of kan dit dan enkel door inbreng van eigen middelen?

Bij een sBVBA moet er trouwens ook rekening mee gehouden worden dat er bij de opstart genoeg middelen zijn om de activiteiten twee jaar te bekostingen, anders kan je bij een eventueel faillissement tijdens de eerste drie jaar in de problemen komen.

denlowie
Juridisch actief: Nee

#5 , 17 aug 2011 16:49

geld het bij een BVBA ook dat je de winst mag gebruiken om het gat ten opzichte van de 18550 dicht te krijgen, of kan dit dan enkel door inbreng van eigen middelen?
Als je de winst eerst naar u uitgekeerd in de vorm van dividend, en daar belasting op betaald dan kan je deze som storten naar de bvba als volstorting van je aandeel.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

bartvdv

#6 , 17 aug 2011 17:57

Eigenlijk is een starters BVBA een verraderlijke vorm omdat je 'de rekening' over enkele jaren gepresenteerd zal krijgen: zoals de verplichte kapitaalverhoging, enz. Bovendien moet je aan een aantal voorwaarden voldoen die je nu al extra geld gaan kosten (financieel plan door een 'financieel expert' laten opstellen, enz.). En ben je beter af met een gewone bvba of een andere vennootschapsvorm. Je mag ook niet vergeten dat je nu eenmaal geld nodig hebt om een bedrijf te runnen en het minimum van één euro gewoon belachelijk is.

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”