Aansprakelijkheid na faillissement

Djames
Topic Starter

Aansprakelijkheid na faillissement

#1 , 20 mei 2011 23:43

Beste,

Ik heb een bvba en bezit 100% van de aandelen. De onderneming hehb ik opgericht in maart 2007.

Door frauduleuze praktijken van een door mij aangestelde zaakvoeder, ben ik in problemen geraakt en is een faillissement nakend.

Ik zoek een antwoord op 2 vragen:
1) in de oprichtingsakte staat BVBA, maar aangezien ik enig aandeelhouder, is wordt dit dan beschouwd als een EBVBA?
2) Hoever strekt mijn aansprakelijkheid?

Dank voor jullie advies!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 22 mei 2011 10:04

“Art.211.De besloten vennootschap met beperkte aansprakelijkheid kan door één persoon worden opgericht”(7 mei 1999 Wetboek Vennootschappen=W.Venn.).

Een opgerichte bvba kan ook eenhoofdig worden overeenkomstig art.213 W.Venn.

“Art.198.§ 1. Door verloop van vijf jaren verjaren :...- alle rechtsvorderingen tegen ZAAKVOERDERS...wegens verrichtingen in verband met hun taak, te rekenen van die verrichtingen of, indien ze met opzet verborgen zijn gehouden, te rekenen van de ontdekking...”(W.Venn.)

De aansprakelijkheid van de OPRICHTERS wordt geregeld door art.229 W.Venn.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Djames2

#3 , 30 jan 2013 23:21

OK, bedankt!

Reclame

denlowie
Juridisch actief: Nee

#4 , 31 jan 2013 07:28

De aansprakelijkheid geldt niet voor de zo gezegde “kleine” vennootschappen, zijnde de BVBA’s en CVBA’s wiens gemiddelde omzet gedurende de laatste
drie boekjaren vóór het faillissement niet meer dan 620.000 euro bedroeg én wiens balans totaal van het laatste boekjaar vóór het faillissement niet meer dan 370.000 euro bedroeg.

Het bewijs van het feit dat een bestuurder of zaakvoerder een kennelijk grove fout heeft begaan én dat deze fout heeft bijgedragen tot het faillissement, ligt bij de curator of bij onbetaald gebleven schuldeiser.
De bewijslast is zwaar: het bewijs is pas geleverd wanneer is aangetoond dat het een fout betreft die door elk redelijk persoon als noodzakelijkerwijze foutief bevonden wordt én dat de fout
grof is, hetgeen nauw aansluit bij opzet en bedrog, minstens dat de fout steunt op een onredelijk inzicht.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”