Ik zou graag advies hebben in het volgende.
Ik heb zelf een auto bedrijf en ik heb op 18-02-2011 1 auto verkocht en op deze auto 2 auto`s ingeruild van een meneer ik zal hem Piet noemen.
Deze piet had de auto`s op zijn naam staan en heeft mijn de komplete kentekenbewijzen , auto`s en de sleutels overhandigt ik heb op zijn naam een factuur gemaakt en de inruilauto`s in mijn bedrijfsvooraad gezet.
Piet had deze auto`s overgenomen van een meneer ik zal deze meneer Jan noemen , Jan is in November 2009 faliet verklaard en het blijkt dat die auto`s toen onder het faillissement vielen en nu word ik benaderd door een advocaat
die namens de curator aanspraak wil maken op deze auto`s.
Dit is mij tot nu toe aleen via de telefoon verteld maar ik heb inmidels wel een e mail gekregen van de curator waarin staat dat ze de factuur willen zien die ik aan piet heb gegeven
Piet en jan kennen elkaar wel en ze zijn beide bij mij op de zaak geweest maar ik heb de zaak met piet gedaan en niet met jan die faliet is verklaard.
Ik heb toen ik deze zaak het gedaan met piet een bedrag van € 750,- mee moeten geven omdat zijn auto`s bij elkaar meer waard waren als die van mij en ik het in de auto`s totaal ongeveer € 500 gestoken om ze klaar te maken voor verkoop
Hieronder staat de e mail die ik heb gekregen ik hoop dat iemand mij hier advies over kan geven. en mijn vragen kunnen beantwoorden
1 . kunnen ze deze auto`s van mij afpakken?
2. ben ik strafbaar als ik ze verkoop?
3. Wat nu te doen ?
PERSOONLIJK EN VERTROUWELIJK -
Geachte heer Van Gaalen,
Bijgaand treft u het vonnis aan waaruit blijkt dat Jan is verklaard en ik ben aangesteld als zijn curator.
Op grond van artikel 66 Faillissementswet kan de rechter-commissaris in een faillissement ter opheldering van alle omstandigheden een ieder als getuige horen. Dit is een zwaar middel, dat doorgaans pas wordt toegepast als personen niet vrijwillig diezelfde informatie aan de curator willen verstrekken. Het verzamelen van informatie en gegevens is immers primair een taak van de curator.
Het is natuurlijk erg vervelend voor u dat u op deze wijze wordt betrokken bij dit faillissement. Ik verzoek u echter vriendelijk doch dringend de vragen die mijn kantoorgenote mw. haar e-mail van 24 februari jl. heeft gesteld te beantwoorden en de gevraagde documenten te verstrekken. Mijns inziens moeten wij de rechtbank en de rechter-commissarissen hiervoor niet onnodig belasten.
Ik verzoek u de auto's tot nader order onder u te houden en dus niet te verkopen of terug te leveren aan de heren Jan en Piet
Voor de goede orde benadruk ik dat de auto's die u thans onder u heeft mijns inziens door Jan (en piet ) zijn gestolen c.q. verduisterd. Het handelen van beide heren is onrechtmatig jegens de faillissementsboedel en mogelijk strafbaar. Een doorverkoop van de auto's door u is hierdoor wellicht ook onrechtmatig en strafbaar.