vof wijziging

draven
Topic Starter

vof wijziging

#1 , 05 dec 2010 15:02

Beste,

Snel een schets van de situatie:

- 2jaar geleden een vof gestart met kameraad.
- 6 maand geleden ben ik uit de VOF gestapt. De aandelen werden overgenomen door vriendin van kameraad.
- wijziging werd gedaan door boekhouder. (adres en naam werden veranderd aangezien kameraad verhuisde naar andere woonst. Hij nam de vof over tesamen met zijn vriendin)

Wat is nu het probleem :

Ik kijk onlangs op het staatsblad om te checken hoe de situatie zit...daar ik stel vast dat er een wijziging gebeurde wat betreft de naam en adres.

Er staat echter NIET in dat ik er uit ben gestapt...Dus zit ik er dan nog in zonder dat ik het weet :roll:

Nu vraag ik me af ben ik dan nog aansprakelijk voor eventuele schulden (die nog gemaakt kunnen worden zonder dat ik het weet)?

Merci
Kris

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 07 dec 2010 08:52

“Art.2...§ 2. Dit wetboek erkent als handelsvennootschap met rechtspersoonlijkheid :- de vennootschap onder firma, afgekort V.O.F...”(7 MEI 1999. - WETBOEK VAN VENNOOTSCHAPPEN.).

“Art.69.Het uittreksel uit de oprichtingsakte van vennootschappen...bevat :...4° de nauwkeurige opgave van de identiteit van de hoofdelijk aansprakelijke vennoten...9° de aanwijzing van de personen die gemachtigd zijn de vennootschap te besturen en te verbinden...Art.74.Overeenkomstig de vorige artikelen worden neergelegd en bekendgemaakt : 1° de akten die bepalingen wijzigen waarvoor dit wetboek de bekendmaking voorschrijft;2° het uittreksel uit de akten betreffende de benoeming en ambtsbeëindiging van :a) de personen die gemachtigd zijn de vennootschap te besturen en te verbinden...”(7 MEI 1999. - WETBOEK VAN VENNOOTSCHAPPEN.).

“Art.76.De akten en gegevens waarvan de openbaarmaking is voorgeschreven, kunnen aan derden niet worden tegengeworpen dan vanaf de dag dat zij bij uittreksel of in de vorm van een mededeling in de Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad zijn bekendgemaakt, tenzij de vennootschap aantoont dat die derden er tevoren kennis van droegen...”(7 MEI 1999. - WETBOEK VAN VENNOOTSCHAPPEN.).

‘Er staat echter NIET in dat ik er uit ben gestapt’ is dus een tekortkoming indien u hoofdelijk aansprakelijke vennoot was of gemachtigd de vennootschap te besturen en te verbinden.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”