Uitstappen uit BVBA met verkoop van aandelen

mm1111
Topic Starter

Uitstappen uit BVBA met verkoop van aandelen

#1 , 28 okt 2010 13:56

Hierbij volgende vraag:

Ik ben mede zaakvoerder in een KMO met 3 aandeelhouders:

1 heeft 36% van de aandelen
de andere 2(waaronder ik), hebben 32% van de aandelen

Nu zou ik willen uit de BVBA stappen, omwille van onenigheid over de samenwerking met de andere vennoten en de manier waarop het bedrijf wordt gemanaged.

Hoe kan ik dit doen? Hoe gaat dit in zijn werk? Kan dit in de minne worden geregeld? Of moet ik een AV samenroepen, via een aangetekend schrijven?
Wat met de verkoop van mijn aandelen aan de andere overblijvende vennoten? Wat als men die niet wil kopen? Hoe wordt de waarde van de aandelen bepaald(waarde voorraad + waarde eigendommen + liquide middelen - schulden)?

Alvast bedankt

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Fredje1811

#2 , 29 okt 2010 15:04

indien aandelenoverdracht in een bvba/nv heb je akkoord nodig van alle vennoten
dus best opnemen in een algemene vergadering, en duidelijk unanimiteit vermelden.

jouw uittreding als bestuurder en vennoot moet ook opgenomen worden in de algemene vergadering.
de publicatie in het belgisch staatsblad maakt het tegenstelbaar aan derden.

De stopzetting van jouw mandaat als bestuurder kan eenzijdig.
de verkoop van je aandelen dus niet.

bartvdv

#3 , 29 okt 2010 15:32

Voor de overdracht van je aandelen aan andere vennoten of bloedverwanten heb je niet altijd de toestemming nodig van de andere vennoten. Vaak is de overdracht geregeld in de statuten. Uiteindelijk kunnen ze jou niet tegenhouden uit de vennootschap te stappen. Desnoods moet je naar de rechtbank om de overdracht af te dwingen, als je niet tot een vergelijk komt. Voor de waardebepaling gelden tientallen verschillende formules. Elke sector hanteert wel een andere. Het lijkt me beter dat je de vraag stelt aan een boekhoudkantoor/accountant/zakenadvocaat. Denk ook aan leningen, kaskredieten, e.d. waarvoor je misschien ooit een keer meegetekend hebt, zodat je later nooit kan aangesproken worden mochten er zich problemen stellen.

Reclame

j.demoor

#4 , 30 okt 2010 11:45

Art.249.Onverminderd strengere bepalingen in de statuten mogen de aandelen van een vennoot, op straffe van nietigheid, niet worden overgedragen onder de levenden...dan met instemming van ten minste de helft van de vennoten die ten minste drie vierde van het kapitaal bezitten, na aftrek van de rechten waarvan de overdracht is voorgesteld. Tenzij de statuten anders bepalen, is die instemming evenwel niet vereist wanneer de aandelen overgedragen worden of overgaan :1° aan een vennoot;2° aan de echtgenoot van de overdrager of van de erflater;3° aan de bloedverwanten in de rechte opgaande of in de rechte nederdalende lijn;4° aan andere door de statuten toegelaten personen. De regelen inzake overdracht onder levenden zijn van toepassing bij de overdracht door of ten voordele van een rechtspersoon.Art.251.Behoudens bijzondere bepalingen in de statuten kunnen de belanghebbenden tegen de weigering van de toelating van een overdracht onder de levenden opkomen voor de bevoegde rechtbank, in kort geding, na behoorlijke dagvaarding van degenen die zich tegen de overdracht verzetten...”(7 MEI 1999. - WETBOEK VAN VENNOOTSCHAPPEN).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”