Is het mogelijk een niet-concurrentiebeding te omzeilen door mijn dochter een zaak te laten oprichten waar ik zal werkn?

Kai
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Is het mogelijk een niet-concurrentiebeding te omzeilen door mijn dochter een zaak te laten oprichten waar ik zal werkn?

#1 , 22 feb 2019 15:14

Beste meneer
Beste mevrouw

Na jarenlang zwoegen voor mijn werkgever en realiseren dat we ons nooit op dezelfde golflengte zullen bevinden, ben ik aan het twijfelen om mijn ontslag te geven.

Ik heb momenteel een hoge functie binnen de onderneming, die zich in de financiële dienstverlening bevindt. Bij zulke functies is er vaak een non-concurrentiebeding aanwezig zodat de werkgever zeker is indien er WNs vertrekken.

Ook ik heb zo'n non-concurrentiebeding in mijn contract staan. Ik heb een sterke relatie met al mijn klanten waar ik al mijn tijd in heb gestoken om hun de beste dienstverlening aan te bieden die ik kan geven.

Mijn vraag is dan ook: Is het mogelijk om mijn zoon of dochter een onderneming te laten oprichten en mij tewerkstellen, zodat ik het beding kan omzeilen? Wat raadt u aan?

Bedankt voor het lezen en uw hulp
Mvg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
WizardGandalf
Berichten: 358
Juridisch actief: Ja

#2 , 22 feb 2019 15:17

Zonder de inhoud van dit beding te kennen, is het moeilijk daar een zinnig antwoord op de te geven. Kan je de letterlijke tekst van uw concurrentiebeding hier even plaatsen?
注意してください フォーラムの情報は信頼できません
------ Wizard Gandalf ------
注意してください フォーラムの情報は信頼できません

Kai
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 22 feb 2019 15:20

Zonder de inhoud van dit beding te kennen, is het moeilijk daar een zinnig antwoord op de te geven. Kan je de letterlijke tekst van uw concurrentiebeding hier even plaatsen?
Beste,

Bedankt voor uw snel antwoord. Ik zal zo snel mogelijk hier op terug komen

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 22 feb 2019 15:34

ik vrees het !!
art: 65 § 1. Onder concurrentiebeding wordt verstaan het beding waarbij de werkman de verbintenis aangaat bij zijn vertrek uit de onderneming geen soortgelijke activiteiten uit te oefenen, hetzij door zelf een onderneming uit te baten, hetzij door in dienst te treden bij een concurrerende werkgever, waardoor hij de mogelijkheid heeft de onderneming, die hij heeft verlaten, nadeel te berokkenen door de kennis, die eigen is aan die onderneming en die hij op industrieel of op handelsgebied in die onderneming heeft verworven, voor zichzelf of ten voordele van een concurrerende onderneming aan te wenden.

De geldigheid van elk concurrentiebeding is bovendien ondergeschikt aan de navolgende voorwaarden :

1° het moet betrekking hebben op soortgelijke activiteiten;
2° het moet geografisch worden beperkt tot de plaatsen waar de werkman de werkgever werkelijk concurrentie kan aandoen, gelet op de aard van de onderneming en haar actieradius. Het mag niet verder reiken dan 's lands grondgebied;
3° het mag niet langer lopen dan twaalf maanden vanaf de dag dat de dienstbetrekking een einde heeft genomen;
4° het moet voorzien in de betaling van een enige en forfaitaire compensatoire vergoeding door de werkgever, tenzij hij binnen een termijn van vijftien dagen te rekenen vanaf het ogenblik van de stopzetting van de overeenkomst afziet van de werkelijke toepassing van het concurrentiebeding.

Het minimumbedrag van die vergoeding is gelijk aan de helft van het brutoloon van de werkman dat overeenstemt met de toepassingsduur van het beding. De basis van dat bedrag wordt gevormd door het brutoloon dat de werkman heeft ontvangen gedurende de maand voorafgaand aan de dag waarop de dienstbetrekking een einde heeft genomen.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

WizardGandalf
Berichten: 358
Juridisch actief: Ja

#5 , 22 feb 2019 16:30

Veel werkgevers vergeten echter puntje 4 al eens. Namelijk dat een wergever wel een vergoeding moet betalen aan de werknemer (die minimum de helft van het brutoloon moet zijn voor de periode tijdens dewelke de werkgever beroep wenst te doen op dit beding. Dus als de vraagsteller €3000 bruto verdient, en de werkgever wenst gedurende 12 maanden beroep te doen op het concurrentiebeding, zal hij de vraagsteller wel €3000 x 6 = €18.000 moeten uitbetalen).

Tenzij de vraagsteller een handelsvertegenwoordiger is, dan gelden andere regels, maar ik vermoed dat dit hier niet het geval is.
注意してください フォーラムの情報は信頼できません
------ Wizard Gandalf ------
注意してください フォーラムの情報は信頼できません

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#6 , 22 feb 2019 16:54

#2 #4 #5
Deze reacties zijn zinvol en juist. Maar is niet het antwoord op de vraag van topic steller.
Hij vraagt hoe hij deze wettelijke situatie kan omzeilen.

Blaatpraat
Berichten: 3793

#7 , 22 feb 2019 19:04

#2 #4 #5
Deze reacties zijn zinvol en juist. Maar is niet het antwoord op de vraag van topic steller.
Hij vraagt hoe hij deze wettelijke situatie kan omzeilen.
Om daar een antwoord op te geven, moet men de inhoud kennen.
Net zoals in #2 gevraagd, en in #3 bevestigd is.
Geduld is een schone deugd.

WizardGandalf
Berichten: 358
Juridisch actief: Ja

#8 , 26 feb 2019 12:54

#2 #4 #5
Deze reacties zijn zinvol en juist. Maar is niet het antwoord op de vraag van topic steller.
Hij vraagt hoe hij deze wettelijke situatie kan omzeilen.
Vandaar dus #2.
注意してください フォーラムの情報は信頼できません
------ Wizard Gandalf ------
注意してください フォーラムの情報は信頼できません

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#9 , 28 feb 2019 10:32

#2 #4 #5
Deze reacties zijn zinvol en juist. Maar is niet het antwoord op de vraag van topic steller.
Hij vraagt hoe hij deze wettelijke situatie kan omzeilen.
Ik denk niet dat dit de taak van dit forum is om hier gegevens te plaatsen hoe men bestaande wetten te omzeilen !

Alles is te omzeilen maar is dit legaal, en pleegt men hier mede geen fraude en valsheid in geschrifte ???

Loop al te lang elke dag op straat om dit gezien te hebben, en ook na een tijd als een boemerang in het gezicht te krijgen met een faillissement tot gevolg.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Handelspraktijken”