Hygiëne attest , koninklijk besluit slijterij

GJ2525
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Hygiëne attest , koninklijk besluit slijterij

#1 , 31 jan 2019 09:38

Wij zijn momenteel bezig met het inrichten van een horecazaak.
Vol verwondering lees ik op het internet dat er enkele richtlijnen zijn mbt de hygiënevoorschiften(hygiëne attest ) voor een “slijterij”. Hierin staat dat de zaak minstens 2.75m hoog moet zijn en minstens 90m2 groot. ( koninklijkbesluit 1953 )

Ik merk nu helaas op dat onze hoogte slechts 2.60m is. Wil dit nu zeggen dat dit het einde is van onze droom?
Onze keuken zal zich onder het gelijkvloers bevinden en komt in verbinding met het gelijkvloers met een open lift. Mag er dan gemeten worden vanaf de keuken tot boven? Zo ja is er natuurlijk geen enkel probleem aangezien we dan boven de 5 meter uitkomen.

Indien neen, mag een gemeente afwijken van dit koninklijk besluit?

Ik hoop alvast dat jullie mij verduidelijking kunnen scheppen en dat wij alsnog onze droom kunnen waarmaken.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22257
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 31 jan 2019 11:28

Een open lift?? Wat met de veiligheidsvoorschriften? Zal meer dan waarschijnlijk niet toegelaten worden. Tussen keuken en handelszaak moet er steeds een brandvrije deur van Rf 30 en/of een muur met Rf 60 zijn. De lift zal brandvrij moeten ingekast worden. De hoogte van 2.75 meter is enkel van toepassing voor de ruimte waar de klanten komen (café en sanitair) Ik heb ooit al café's weten sluiten voor het ontbreken van 2 cm.

De hoogte wordt gemeten per lokaal. Dus keuken en caféruimte afzonderlijk. Volgens uw meetmethoden zou men dan ook vanuit de kelder, en via de schouwpijp, tot helemaal boven mogen meten, Dan komt men gemakkelijk aan 15 meter. Die vlieger zal niet opgaan.
Men is daar zeer streng op. Heb 30 jaar niets anders gedaan dat het beheer van Horecapanden, en een brandweerbezoek was altijd een hoogtepunt van stress.
Had je niet beter EERST de reglementering opgezocht en dan pas gehuurd/gekocht?

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 31 jan 2019 12:28

Een horeca zaak opzetten zonder de regels eerst te kennen ??

Hoe is het gesteld met jullie HACCP kennis ??

Ga eens naar deze website dar kan je wat leren over wat je moet hebben voor een horeca zaak uit te baten !

https://www.guidea.be
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

GJ2525
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#4 , 31 jan 2019 14:53

De lift brandveilig maken zal het probleem niet zijn. Dit is de 3de zaak die wij opstarten maar heb nooit vernomen dat er een min hoogte van 2.75m van toepassing is.

Ik lees nu net dat de gemeente hier het beslissingsrecht heeft... Zo heeft de stad Antwerpen hun eigen hygiëne voorwaarden , op dit document staat deze min afmeting niet als richtlijn. Is er misschien nog een kans dat bepaalde gemeentes dus toch afwijken van deze voorschriften?

Terug naar “Handelspraktijken”