BTW Controle

throwaway_c75af
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

BTW Controle

#1 , 30 jan 2019 21:18

Ik heb een management-vennootschap structuur (vennootschap A factureert aan klant, vennootschap B factureert prestaties aan A).

Ik ontdekte vorig kwartaal er op een factuur van het kwartaal ervoor een foutieve maatstaf van heffing gebruikt werd (door een software fout) in een factuur van B naar A. Op zich geen probleem, de boekhouder heeft dit rechtgezet op de volgende manier:
Dit werd opgelost door in vennootschap A de oorspronkelijke factuur nog tweemaal in te boeken: een keer als creditnota voor het bedrag van €(foutief bedrag) en een keer als factuur tbv €(correct bedrag).

Concreet had vennootschap A €800 te veel betaald aan vennootschap B. Ook dit werd rechtgezet.

Logischerwijs moest dit ook op BTW vlak gecorrigeerd worden, wat ook correct gebeurde.

Vandaag kreeg ik echter te horen dat de BTW administratie een controle zou uitvoeren bij vennootschap A om hier wat extra uitleg over te vragen.

Wanneer die factuur uitgestuurd werd kreeg ik een bezoldiging van vennootschap A (ondertussen is dit opgeschoven naar vennootschap B).
De bezoldiging werd afgetrokken van de prestaties (dit werd zo overeengekomen met mijn collega zaakvoerders), wat volgens de boekhouder nu wel een discussiepunt kan worden.

Dus concreet zag dit er zo uit:
- Prestaties: €10.000
- Bezoldiging: -€2.000
- Sociale bijdragen: -€800
- Bedrijfsvoorheffing: -€1.200
---------
Subtotaal: €5.000
BTW: €1.050
Totaal: €6.050

BTW technisch is dit volledig in orde, maar de verwoording is problematisch volgens mijn boekhouder (gezien vennootschap B een aparte entiteit is en niets te maken heeft met mijn bezoldiging als zaakvoerder uit A).

Waar kan ik me aan verwachten?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12824

#2 , 30 jan 2019 21:34

Ik betwijfel toch of dit btw technisch in orde is. Ten eerste moet alles inderdaad binnen de juiste vennootschap blijven, ten tweede mag je niet onderling verrekenen.

throwaway_c75af
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#3 , 30 jan 2019 21:49

Toen ik deze facturen aanmaakte heb ik afgecheckt met mijn boekhouder & die vond dat destijds in orde! Zeer spijtig dat er nu lijken uit de kast moeten vallen.

Wat zijn de gevolgen? Boete van de BTW administratie? Volledige fiscale doorlichting?

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 31 jan 2019 12:54

Ja , aan een grondige controle mag je u verwachten.

En controleer zeker je boekhouder dit zijn ook maar mensen, en die weten ook niet alles, ondanks men dit soms denkt .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#5 , 31 jan 2019 13:20

Een vennootschap structuur : is al veel zeggend op zich. Heeft altijd zijn bedoelingen ( spreek uit beroepservaring ). Indien men zaken doet met een omweg ?? Heen en weer.
Fiscus en BTW ( indien gemotiveerd ) zullen er een kluifje aan hebben.

throwaway_c75af
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#6 , 31 jan 2019 14:33

Een vennootschap structuur : is al veel zeggend op zich. Heeft altijd zijn bedoelingen ( spreek uit beroepservaring ). Indien men zaken doet met een omweg ?? Heen en weer.
Fiscus en BTW ( indien gemotiveerd ) zullen er een kluifje aan hebben.
Op zich is er niets mis met meerdere vennootschappen te hebben, zeker indien de activiteiten verschillend zijn.

Ik heb me laten bijstaan door 2 boekhouders gezien ik zelf weinig verstand heb van dergelijke zaken.

Ik volg zeker de redenering dat alles tot in de puntjes correct moet zijn, hier ging ik dan ook van uit. De foute maatstaf van heffing was een spijtig voorval dat niet met slechte intenties gedaan werd (was zelfs in het voordeel van de BTW administratie, dus te veel BTW betaald).

Soit, zal alles gedetailleerd voorleggen aan de BTW administratie & dan maar hopen op het beste..

Sirkii
Berichten: 5396

#7 , 31 jan 2019 16:48

Tegen elke factuur moet een correct geprijsde prestatie staan :

A factureert prestatie aan klant (10.000€+btw) : OK
B factureert uw manuren voor deze prestatie aan A (bv 8.000€+btw) : OK
B betaalt je vervolgens een salaris : OK

Evenwel vanuit A ipv vanuit B je een salaris betalen is eveneens OK doch je kan dan niet vanuit B nog een factuur naar A sturen als daar geen correct geprijsde prestatie tegenover staat. k Veronderstel dat je uitleg zal moeten geven over de prestaties die achter die facturen zitten en hoe A en B zich verhouden. De A / B constructie op zich is perfect OK.

AME
Berichten: 88
Juridisch actief: Nee

#8 , 31 jan 2019 20:21

Er is uiteraard niets verkeerd met het werken via een managementvennootschap. De belastingadministratie heeft ook bevestigd dat dit geen fiscaal misbruik is. Wel moeten uw prestaties steeds onderbouwd zijn én moet het om een marktconforme vergoeding gaan. Bij een fiscale controle is het dus belangrijk om minstens een duidelijk schriftelijk contract met gedetailleerde facturen voor te leggen.

Het IAB heeft in 2015 een 10 guldenregel opgeteld welke vandaag nog steeds actueel is.

https://www.iec-iab.be/nl/leden/Publica ... egels.aspx

Ter voorbereiding van de controle is het raadzaam om, samen met uw boekhouder, aan de hand van deze 10 regels de gefactureerde bestuurders en managementvergoedingen te onderbouwen.

Succes gewenst.

Terug naar “Handelspraktijken”