gebruik naam na faillissement

wingman
Topic Starter
Berichten: 220
Locatie: Vlaanderen

gebruik naam na faillissement

#1 , 08 mei 2008 15:25

Korte schets...
Onze ex-boekhouder ging september vorig jaar failliet. wij wisten dat niet want hij blijft zijn firmanaam (BVBA) als naam gebruiken in zijn emails. Ik bedoel dus dat de naam van de gefailleerde bvba als 'afkomstig van' verschijnt in de email.
Mag dit zomaar ?
Hij eist trouwens een bepaald bedrag van ons zonder daarvoor ooit een factuur te hebben gemaakt. Zal ook moeilijk gaan als je onder die naam failliet bent..............
Het is godgeklaagd dat diegene die preekt geen god is maar zich toch beter waant dan zijn onderdanen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Rene
Berichten: 378
Locatie: Oost Vlaanderen

#2 , 09 mei 2008 17:02

Hij kan niets meer eisen, de aangestelde curator wel.
En zonder factuur kan niemand iets eisen, zelf geen boekhouder.
Dat hij nog altijd zijn oud email adres gebruikt kan volgens mij wel,zolang de naam niet mee overgenomen is door een andere partij.
Als in het email adres de firma voorkomt vb xxx@bvba_firmanaam.be dan is er sprake van verwaring en ik denk dat dit niet mag in faling.

Maar andere forumleden zullen daar beslist meer over weten.

wingman
Topic Starter
Berichten: 220
Locatie: Vlaanderen

#3 , 11 mei 2008 11:25

Nog mensen die dit kunnen bevestigen ?
Het is godgeklaagd dat diegene die preekt geen god is maar zich toch beter waant dan zijn onderdanen.

Reclame

Sedlex
Berichten: 83

#4 , 11 mei 2008 20:44

inderdaad. (mbt curator en de afwezigheid van een factuur)

het e-mailadres gebruiken kan echter niet meer. Uw boekhouder wekt daarmee immers ten onrechte de schijn op dat hij de BVBA nog zou kunnen vertegenwoordigen. De BVBA in faling wordt immers door de curator 'vertegenwoordigd' (slechte term, maar komt het best in de buurt). Google maar eens op 'schijnleer' ...

wingman
Topic Starter
Berichten: 220
Locatie: Vlaanderen

#5 , 14 mei 2008 16:36

Stel nu, deze boekhouder voert voor ons nog een opdracht uit, zonder ons te vertellen dat zijn BVBA failliet is. Hij werkt dan op dat ogenblik onder een nieuwe naam of voor een werkgever. Dat weet ik dus niet. In ieder geval kan het niet meer voor de oude BVBA zijn toch ?
Mag hij dat doen, zonder ons op de hoogte te brengen ?
Het is godgeklaagd dat diegene die preekt geen god is maar zich toch beter waant dan zijn onderdanen.

Rene
Berichten: 378
Locatie: Oost Vlaanderen

#6 , 14 mei 2008 18:39

Stel nu, deze boekhouder voert voor ons nog een opdracht uit, zonder ons te vertellen dat zijn BVBA failliet is. Hij werkt dan op dat ogenblik onder een nieuwe naam of voor een werkgever. Dat weet ik dus niet. In ieder geval kan het niet meer voor de oude BVBA zijn toch ?
Mag hij dat doen, zonder ons op de hoogte te brengen ?
De boekhouder is in fout als hij ook maar 1 opdracht uitvoert na faling.
En als hij opnieuw met een bvba start heeft die geen volmacht. (als jullie die natuurlijk niet gegeven hebben aan zijn nieuwe firma.
Trouwens zomaar een nieuwe firma opstarten en de klanten van de oude overnemen kan zomaar niet akkoord van de curator.

wingman
Topic Starter
Berichten: 220
Locatie: Vlaanderen

#7 , 14 mei 2008 19:31

Stel nu, deze boekhouder voert voor ons nog een opdracht uit, zonder ons te vertellen dat zijn BVBA failliet is. Hij werkt dan op dat ogenblik onder een nieuwe naam of voor een werkgever. Dat weet ik dus niet. In ieder geval kan het niet meer voor de oude BVBA zijn toch ?
Mag hij dat doen, zonder ons op de hoogte te brengen ?
De boekhouder is in fout als hij ook maar 1 opdracht uitvoert na faling.
En als hij opnieuw met een bvba start heeft die geen volmacht. (als jullie die natuurlijk niet gegeven hebben aan zijn nieuwe firma.
Trouwens zomaar een nieuwe firma opstarten en de klanten van de oude overnemen kan zomaar niet akkoord van de curator.
Het lijkt er op dat onze boekhouder de ene misstap na de andere maakt.
Hij blijft ook mails sturen die een steeds dreigender karakter krijgen. Ik heb nog op geen enkele gereageerd, behalve de alereerste.
Het is godgeklaagd dat diegene die preekt geen god is maar zich toch beter waant dan zijn onderdanen.

wingman
Topic Starter
Berichten: 220
Locatie: Vlaanderen

#8 , 29 mei 2008 12:48

Uiteindelijk hebben we op aanraden van onze nieuwe boekhouder hem toch aangetekend er op gewezen dat hij nergens recht op heeft vanwege de grove fouten welke hij maakte.
We zijn 14 dagen verder en er komt geen reactie.
Het is godgeklaagd dat diegene die preekt geen god is maar zich toch beter waant dan zijn onderdanen.

Terug naar “Handelspraktijken”