Bedenktijd 14 dagen bij aankoop van levering diensten

breynsv
Topic Starter
Berichten: 17

Bedenktijd 14 dagen bij aankoop van levering diensten

#1 , 14 dec 2018 18:22

Hallo,
Een tijdje geleden maakte ik voor onze VZW gebruik van een online dienst aangeboden door de firma Rankingcoach uit Duitsland. (zij bieden een dienst aan voor zoekmachineoptimalisatie van websites)

Op hun website kan je een gratis proefversie aanvragen waarbij men 14 dagen de tijd heeft om dit te testen.
Tijdens de registratie procedure voor de gratis versie worden creditcard/paypal gegevens gevraagd om automatisch een abonnement in werking te stellen na de 14 dagen bedenktijd.
Ik gaf mijn paypal account op, maar anulleerde onmiddelijk nadien mijn automatische betaling op de paypal site. Dit om te vermijden dat Rankingcoach ongeoorloofd zou debiteren. (ik had namelijk net na de registratie op Trustpilot 100-en slechte reviews gelezen over klanten die hun contract wensen stop te zetten en dat Rankingcoach steeds blijft factureren)

Ik registreerde me op 29 november 2018 en schreef op 13 december 2018 een e-mail ter opzegging. (alsook op de wesbite zette ik mijn account op stop)
Nu willen ze toch de eerst periode factureren. Terwijl ik volgens mij binnen de bedenktijd van 14 dagen heb opgezegd.

In de algemene voorwaarden van de gratis proefversie staat het volgende:
3.1. Na overeenkoming van het contract kan de consument de Pro versie van de “rankingCoach” software gedurende 14 dagen gratis testen.
3.3. De consument heeft het recht het contract gedurende de proefperiode van de rankingCoach Pro versie op elk moment te beëindigen.
3.4. Als het contract in de gratis testperiode niet beëindigd is, wordt deze automatisch omgezet in een betaald contract en op basis van de navolgende bepalingen.

Klopt mijn volgende redenering?
Gezien onze aankoop gebeurde op 29 november om 13u37 geldt:
dag 1 eindigt op 30 november om 23u59
dag 2 eindigt op 1 december om 23u59
dag 3 eindigt op 2 december om 23u59
dag 4 eindigt op 3 december om 23u59
dag 5 eindigt op 4 december om 23u59
dag 6 eindigt op 5 december om 23u59
dag 7 eindigt op 6 december om 23u59
dag 8 eindigt op 7 december om 23u59
dag 9 eindigt op 8 december om 23u59
dag 10 eindigt op 9 december om 23u59
dag 11 eindigt op 10 december om 23u59
dag 12 eindigt op 11 december om 23u59
dag 13 eindigt op 12 december om 23u59
dag 14 eindigt op 13 december om 23u59

Onze opzeg gebeurde op 13 december om 17u21 dus binnen de 14 kalenderdagen.
Dus binnen de opzegtermijn.

De verkoper blijft beweren dat ik in dag 15 zit, gezien ze de de dag van de aankoop meerekenen alsof ik dus moest opzeggen op 11 december om 23u59.

Ik wil even kwijt dat ik niet de enige gedupeerde ben van deze website. Het lijkt of hun business model vooral draait om klanten op te lichten.

Bedankt voor jullie tijd en antwoord.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
katwezel
Berichten: 375

#2 , 14 dec 2018 18:59

29 nov is dag 1 van de aankoop ( zelfs als het om 23:59 u. gedaan is )

breynsv
Topic Starter
Berichten: 17

#3 , 14 dec 2018 19:03

@ katwezel bedankt voor uw antwoord. Dus volgens u zit ik dan wel degelijk een dag te laat voor opzegging?

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 14 dec 2018 19:09

Dag van aankoop is altijd dag 1.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

breynsv
Topic Starter
Berichten: 17

#5 , 14 dec 2018 19:14

bedankt voor jullie antwoord, volgens FOD Economie op deze pagina begint de 14 dagen pas op de dag na de aankoop van de dienst

Zie tekst:
"Ook bij een aankoop op afstand hebt u als consument recht op de wettelijke herroepingstermijn van 14 kalenderdagen.
De termijn gaat in op de dag na de levering of het afsluiten van de dienst."

https://economie.fgov.be/nl/themas/cons ... uitoefenen

The Oscars
Berichten: 522
Juridisch actief: Nee

#6 , 14 dec 2018 20:50

Berekening bedenktermijn (art. VI.47, par. 2 WER)

Onverminderd artikel VI.48, verstrijkt de in paragraaf 1 bedoelde herroepingstermijn 14 dagen na:
1° voor dienstenovereenkomsten, de dag waarop de overeenkomst wordt gesloten;
.

The Oscars
Berichten: 522
Juridisch actief: Nee

#7 , 14 dec 2018 21:08

Breynsv schrijft:
> De verkoper blijft beweren dat ik in dag 15 zit, gezien ze de de dag van de aankoop meerekenen alsof ik dus moest opzeggen op 11 december om 23u59.

Die dag mag niet worden meegerekend. De termijn neemt aanvang daags nadien, zie overweging 41 Richtlijn Consumentenrechten: https://eur-lex.europa.eu/legal-content ... 32011L0083
.

LeenW
Berichten: 12818

#8 , 14 dec 2018 21:25

Maar zijn we nu niet verkeerd aan het vergelijken? Consumentenwetgeving geldt toch niet tussen rechtspersonen? Het contractueel afgesproken zou hier moeten tellen imo.

The Oscars
Berichten: 522
Juridisch actief: Nee

#9 , 14 dec 2018 22:08

Al de VZW geen economisch doel nastreeft, treedt zij niet op als onderneming
.

Ghentian
Berichten: 859
Juridisch actief: Ja

#10 , 14 dec 2018 22:44

Al de VZW geen economisch doel nastreeft, treedt zij niet op als onderneming
Dat maakt niet uit, een consument dient een natuurlijk persoon te zijn, zie art.1 WER. Een rechtspersoon kan nooit een consument zijn. Dat zou ingaan tegen de letterlijke bepalingen in de wet. Vooralsnog heeft enkel het Hof van Beroep van Antwerpen zeer uitzonderlijk een VZW als consument bestempeld, met ontzettend veel kritiek binnen de academische wereld tot gevolg. Het zou me verbazen mocht dit arrest cassatie overleven.

M.i. heeft Leen het bij het rechte eind: het gaat hier om een contractueel beding, de TS is geen beschermde partij (werknemer, consument,...) dus er is geen reden om hier af te wijken. De bepaling van het consumentenrecht - dat de eerste dag niet inbegrepen is - kan hier dus niet van toepassing zijn. Het betreft ook helemaal geen 'bedenktermijn' zoals voorzien wordt in WER.
Een blote eigenaar heeft geen vruchtgebruik; een naakte eigenaar geen kleren.

adizal

#11 , 15 dec 2018 09:00

Ik heb dit opgezocht voor jou, misschien ter verduidelijking.

De algemene voorwaarden van de overeenkomst moeten vermelden:

de gevolgen van de stilzwijgende verlenging en
de uiterste datum waarop de consument zich kan verzetten tegen de stilzwijgende verlenging.


https://economie.fgov.be/nl/themas/cons ... enging-wat

bosprocureur
Berichten: 6853

#12 , 15 dec 2018 09:15

Ik heb dit opgezocht voor jou, misschien ter verduidelijking.

De algemene voorwaarden van de overeenkomst moeten vermelden:

de gevolgen van de stilzwijgende verlenging en
de uiterste datum waarop de consument zich kan verzetten tegen de stilzwijgende verlenging.


https://economie.fgov.be/nl/themas/cons ... enging-wat
Wat lief dat u dat opgezocht hebt. Maar ook dit geldt voor consumenten. Bent u zeker dat het ook voor die VZW opgaat?

adizal

#13 , 15 dec 2018 09:23

Ik heb dit opgezocht voor jou, misschien ter verduidelijking.

De algemene voorwaarden van de overeenkomst moeten vermelden:

de gevolgen van de stilzwijgende verlenging en
de uiterste datum waarop de consument zich kan verzetten tegen de stilzwijgende verlenging.


https://economie.fgov.be/nl/themas/cons ... enging-wat
Wat lief dat u dat opgezocht hebt. Maar ook dit geldt voor consumenten. Bent u zeker dat het ook voor die VZW opgaat?
Staat er niet bij dat dit niet voor een vzw zou gelden of voor eender welke zaak. Het gaat tenslotte over de voorwaarden bepaling van een abonnement.


https://economie.fgov.be/nl/file/1341/d ... n=RCmrHJ9h

bosprocureur
Berichten: 6853

#14 , 15 dec 2018 11:30

Ik heb voor uw gemak eens die link van economie/fgov.be/nl..... uitgeschreven.


Home
 Thema's
 Consumentenbescherming
 Uw rechten afdwingen
 Uw aankopen
 Een abonnement schorsen of opzeggen
Stilzwijgende verlenging


Wat u leest onder stilzwijgende verlenging, komt onder Thema's, en dan consumentenbescherming. En een vzw is voorlopig nog altijd geen consument, dus...

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#15 , 15 dec 2018 11:44


Wat u leest onder stilzwijgende verlenging, komt onder Thema's, en dan consumentenbescherming. En een vzw is voorlopig nog altijd geen consument, dus..

.
Ik ondervind de laatste jaren dat de vraagstellers meestal DIT lezen wat voor hun het Best uitkomt

Ook al is deze voor hun niet van toepasing.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Handelspraktijken”