CE, ROHS & productaansprakelijkheid li-ion batterijen

pjotr47
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

CE, ROHS & productaansprakelijkheid li-ion batterijen

#1 , 11 dec 2018 20:44

Beste forum leden,

Ik heb een vraag in verband met CE markering/keuring, ROHS keuring en productaansprakelijkheid.

Ikzelf ben hobbymatig bezig met de bouw van li-ion accu's. Een li-ion accu wordt opgebouwd uit meerdere cellen (die ik aankoop bij een Nederlandse leverancier). Ik bouw en repareer li ion accu's voor vrienden en mijzelf. Nu begint het een beetje uit te hand te lopen kwa aanvragen van mensen buiten mijn vriendenkring. Momenteel weiger ik deze orders omdat ik geen zicht heb op de gebeurtenissen met die batterijen.

Nu zou ik het professioneler willen aanpakken en een webshop willen open. Voor dat ik dit ga doen ga ik mij uiteraard inschrijven bij de kamer van koophandel en mij een boekhouder nemen.

Dit hierboven is voor mij geen probleem, maar het probleem waar ik tegen aan loops is de CE markering/keuring, ROHS keuring en productaansprakelijkheid.

Ik bouw alle batterijen zelf thuis, ik kan sommige hun gedachten al lezen... Ik bouw deze batterijen veel veiliger dan Chineese batterijen. Ik maak gebruik van veel meer isolatie materiaal, dit ontbreekt of is soms onvoldoende aangebracht bij chineese accu's. Om jullie een beetje meer inzicht te geven heb ik even een foto toegevoegd.

Nu vraag ik mij af welke keuring op deze batterijen van toepassing is.

Ik wou voor productaansprakelijkheid een verzekering afsluiten met een verzekerwaarde van 500 000 euro. Maar hoe kan ik mij verder indekken kwa productaansprakelijkheid?

De batterijen die ik momenteel maak is voor elektrische longboards en fietsen. Maar wat als de persoon zelf met de batterij begint te prutsen? Hoe kan ik ooit aantonen dat de fout niet bij mij ligt?


Alvast bedankt!


link naar afbeelding: https://afbeelding.im/DZEnbQcw

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat
Berichten: 3793

#2 , 11 dec 2018 22:50

Aangezien u spreekt over de kamer van koophandel: wilt u een Belgische handelaar (die intracommunautair cellen aankoopt) of een Nederlandse handelaar (die nationaal cellen aankoopt) worden?

Reclame

Terug naar “Handelspraktijken”