Reclame panneel

Alluex
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Reclame panneel

#1 , 05 dec 2018 10:50

Geachte,

Ik zit met een reclame paneel tegen m'n zijgevel, de firma hierachter is echter niet meer, en is overgenomen door een "Nieuwe" firma.
Het contract dateert van '86.

Hierin staat dat het over een termijn van 9jaar gaat, en deze ten alle tijde mits kenninsgeving van opzeg , opgezegd mag worden.
Wil dit zeggen dat ik eenders wanneer dit kan / mag opzeggen?

Ik citeer :
" .. 2- Deze verhuring is toegestaan voor ene termijn van negen jaar en zal ingaan met het plaatsen van het bord. Onderhavig kontrakt is nochtans opzegbaar, alleen door de huurster, te allen tijde, mits kennisgeving van de opzeg per aangetekend schrijven, ten minste 2 maanden op voorhand.
De jaarlijkse huur is vastgesteld op ******** frank, bij voorbaat betaalbaar. De eerste betaling zal geschiede na het bekomen van de toelating tot plaatsen, die dient aangevraagd bij de bevoegde staatsdiensten. Voor de volgende de volgende jaren zal de betaling steeds op diezelfde datum gedaan worden.
Tijdens de hele duur van de overeenkomst en zijn hernieuwing magt de huurder niet verhuren aan een derde persoon ander dan ********** heel of een deel van het terrein, hingel, muur of afsluiting voor om het even welke publiciteit te maken.

...

5- Onderhavige huur zal hernieuwd worden voor een zeflde duur als hierboven en aan dezelfde voorwaarden. Tenzijn een van de partijen er zich tegen verzet bij middel van een aangetekende opzeg, ten laatste drie maanden voor de afloop van de pacht."


Tot verschillende eerdere pogingen ( sedert begin dit jaar ) wil het "nieuwe" bedrijf deze niet laten opzeggen, en proberen ze me een nieuw contract aan te smeren.

Is er iemand die me hier raad bij kan geven aub?

Mvgr,
Alexandre L.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Milo72
Berichten: 1016

#2 , 05 dec 2018 11:42

" .. 2- Deze verhuring is toegestaan voor ene termijn van negen jaar en zal ingaan met het plaatsen van het bord. Onderhavig kontrakt is nochtans opzegbaar, alleen door de huurster, te allen tijde, mits kennisgeving van de opzeg per aangetekend schrijven, ten minste 2 maanden op voorhand.
De jaarlijkse huur is vastgesteld op ******** frank, bij voorbaat betaalbaar. De eerste betaling zal geschiede na het bekomen van de toelating tot plaatsen, die dient aangevraagd bij de bevoegde staatsdiensten. Voor de volgende de volgende jaren zal de betaling steeds op diezelfde datum gedaan worden.
Tijdens de hele duur van de overeenkomst en zijn hernieuwing magt de huurder niet verhuren aan een derde persoon ander dan ********** heel of een deel van het terrein, hingel, muur of afsluiting voor om het even welke publiciteit te maken.
...
5- Onderhavige huur zal hernieuwd worden voor een zeflde duur als hierboven en aan dezelfde voorwaarden. Tenzijn een van de partijen er zich tegen verzet bij middel van een aangetekende opzeg, ten laatste drie maanden voor de afloop van de pacht."
Ik vermoed dat u in het contract de "verhuurder" genoemd wordt, en de tegenpartij de "huurder" (of "huurster") ? Waarschijnlijk is er dan wel in uw quote een foutje geslopen en moet de vetgedrukte "huurder" hierboven eigenlijk "verhuurder" zijn ? Klopt dat ? (anders zou mijn hele interpretatie wel eens foutief kunnen zijn).
Er staat idd dat dit opzegbaar is per aangetekend schrijven, ten minste 2 maanden op voorhand, maar alleen door de huurster. Dat betekent dat de verhuurder (u dus, veronderstel ik) dit niet kan opzeggen op die manier.
De enige mogelijkheid die u - volgens het geciteerde contract - hebt, is aangetekend opzeggen 3 maand voor het vernieuwen van het contract. Aangezien het contract inging in 1986, werd dit automatisch voor 9 jaar verlengd in 1995, 2004 en 2013. Het huidige contract loopt dan tot 2022, en op dat moment kan u opzeggen.

Er zijn misschien andere manieren - mogelijks zijn er bepalingen in dit contract die niet wettelijk toegelaten zijn, of misschien kan u, evt via de rechtbank op een andere manier dit contract verbreken - maar dat laat ik aan anderen over :-)
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

Alluex
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 05 dec 2018 12:06

Hallo Milo,

Bedankt voor de snelle reactie.
Neen vetgedrukte moet verhuurder zijn ( Ik mag zogzegd geen andere reclame tegen het bord aanhagen , daar komt het op neer )

En bedankt voor het antwoord.
Heb al getracht een compromis te sluiten , maar dit is echter van de baan geschoven jammer genoeg.
en alles voor de rechtbank sleuren heeft echter weinig zin , aangezien me dit waarschijnlijk een flinke duit zal kosten.


Alexandre

Reclame

Terug naar “Handelspraktijken”