misleidende advertentie supermarkt

SCALLENSA
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

misleidende advertentie supermarkt

#1 , 03 dec 2018 17:44

Beste,

Ik heb een lifestyle product ontwikkeld dat sinds 5 jaar in de winkelrekken ligt. Een grote supermarktketen contacteerde mij met de vraag of ik dit product voor hen goedkoper kan ontwikkelen zodat zij het aan een lagere prijs konden verkopen dan in speciaalzaken. Ik heb hen toen laten weten dat ik voor hen een speciale collectie/versie kon maken (dus MIJN MERK x DE SUPERMARKTKETEN, denk aan: Jeroen Meus voor Blokker), maar dat ik duidelijk onderscheid wil blijven houden tussen de luxe versie en hun supermarktspecial. Zo zou hun versie 50% minder inhoud bevatten, ontwierpen we een speciale verpakking etc. Dit is allemaal contractueel vastgelegd.

Het product werkt gemaakt, werd door beide partijen goedgekeurd en verder verliep alles volgens plan.

Echter ontdekte ik vorige week dat die supermarktketen nu met een foto van het originele product adverteert (en dus niet met de speciale editie die we voor hen hebben gemaakt). Het zou om een eerlijke fout kunnen gaan (al heb ik hen nooit High Res beelden van het originele product bezorgd), maar ik vermoed dat ze dit bewust doen om op die manier klanten naar hun winkel te lokken. Want nu lijkt het natuurlijk alsof zij de luxeversie voor een fractie van de prijs verkopen.

Met de feestdagen in aantocht gaat dit de verkoop in andere winkels aanzienlijk doen dalen. Dus ik had graag geweten of ik verdere stappen kan ondernemen? Ik vermoed dat zij beschermd zijn tegen drukfouten in brochures? Maar waar ligt dan de grens, zeker als een andere partij hier schade onder lijdt?

Alvast bedankt voor jullie advies.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#2 , 04 dec 2018 14:17

Ik vrees dat dit alle kanten uit kan en dat veel zal afhangen van de concrete feiten en zelfs bepaalde details. Zoals je zelf aangeeft: als jij enkel beelden doorgestuurd hebt van de supermarktversie en de supermarkt toch adverteert met beelden die ze zelf gezocht hebben van het luxe-merk, dan kan dit inderdaad wijzen op het opzettelijke karakter.

Verder zal je ook moeten kunnen bewijzen wat uw verlies is door deze misleidende advertentie: mensen zullen misschien op de promotie afkomen, maar in de winkel dan toch merken dat het niet de luxe-versie is, en alsnog voor de duurdere versie gaan?

Ik zou u aanraden om een advocaat onder de arm te nemen om samen in te schatten of het de moeite is hier een zaak voor te beginnen en in te schatten hoeveel kans je maakt om uw gelijk te halen. Ik vrees dat niemand op dit forum dit goed kan inschatten zonder alle details te kennen. Ik vrees zelfs dat zelfs een ervaren advocaat die alle details heeft, dit moeilijk zal kunnen inschatten...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

SCALLENSA
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#3 , 04 dec 2018 15:03

Bedankt voor je reactie. Ik heb ondertussen contact opgenomen met een advocaat en hij zegt idd hetzelfde als wat je hierboven aanhaalt. Als we kunnen bewijzen dat we schade hebben geleden door deze misleidende advertentie zouden we een schadevergoeding kunnen eisen.
Ik bekijk nog even of ik hiermee verder wil gaan of het gewoon ga laten voor wat het is.
Mijn beslissing zal waarschijnlijk ook voor een deel afhangen van de reacties/klachten die ik zal ontvangen van andere winkels.

Reclame

Terug naar “Handelspraktijken”