handelsovereenkomst : opdracht zelfstandig consultant

ThinkTwice
Topic Starter
Berichten: 5

handelsovereenkomst : opdracht zelfstandig consultant

#1 , 02 dec 2018 09:35

Ik ben zelfstandig consultant en had een mogelijke nieuwe opdracht bij een klant via een tussenmakelaar.
Ik ben op gesprek geweest bij de klant en ik mocht de opdracht starten.
De tussenmakelaar heeft me een email gestuurd met de dagprijs, klant, startdatum vanaf en ik heb toen geantwoord met 'ok'

Nadien werd door de tussenmakelaar een raamovereenkomst opgesteld en een deelovereenkomst ihkv vd opdracht.
Enkele bepalingen in de deelovereenkomst :
- contract kan ten alle tijden verbroken worden mits opzegperiode van 2 weken
- de 1e maand is een proefmaand en contract kan door beide partijen ONMIDDELLIJK beeïndigd worden

Vermits in de raamovereenkomst enkele clausules stonden die ik niet aanvaard, heb ik zowel de raamovereenkomst als de deelovereenkomst NOOIT ondertekend of nooit akkoord gegeven via email.

Ondertussen wens ik de opdracht die over 3 weken zal starten niet meer te doen.

Vraag 1 :
Als ik dit meedeel aan de makelaar, kan hij me hiervoor en schadevergoeding eisen?
Vraag 2 :
En zoja, hoe hoog kan die maximaal zijn?

Ik heb nooit een document ondertekend, het enige wat er is gebeurd is een gesprek met de klant en een email met dagprijs, klant en startdatum waarop ik 'ok' heb gereplyed, maar ben nooit akkoord gegaan met hun opgestelde contracten.

Alvast bedankt voor eventuele antwoorden.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#2 , 03 dec 2018 10:57

Hebt u ook een aparte overeenkomst met de makelaar (los van de individuele opdrachten)? Indien niet (en uw verplichtingen ten opzichte van de makelaar zelf ook in het raamcontract vervat zitten) , denk ik niet dat deze makelaar u iets kan maken, aangezien u niet akkoord gaat met zijn contractvoorwaarden. Dat u enkel al met de prijs en de startdatum akkoord gegaan bent, betekent niet dat u reeds met ALLE voorwaarden akkoord gegaan bent.

U kan best een aangetekend schrijven naar de makelaar sturen, waarin u meld dat u niet akkoord kan gaan met de inhoud van het contract, en bijgevolg van de opdracht afziet. Zaken zoals opzegmodaliteiten wegen zwaar genoeg als reden om niet op het contract in zijn geheel in te gaan, zelfs al was je voordien reeds akkoord gegaan met prijs en startdatum.
Laatst gewijzigd door Gebruiker21 op 03 dec 2018 11:18, 2 keer totaal gewijzigd.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

ThinkTwice
Topic Starter
Berichten: 5

#3 , 03 dec 2018 11:11

Bedankt voor uw duidelijke reactie, ik heb inderdaad geen enkele andere overeenkomst met de makelaar.

Reclame

Terug naar “Handelspraktijken”