Stopzetting eenmanszaak

statler
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Stopzetting eenmanszaak

#1 , 25 nov 2018 10:01

Ik wil mijn eenmanszaak in bijberoep stopzetten tegen eind dit jaar.
Ik heb destijds een aantal zaken gekocht op mijn zaak (pc, cameramateriaal) die dit jaar volledig zijn afgeschreven (op 4 jaar). Wat dien ik hiermee te doen?
Laatst gewijzigd door statler op 25 nov 2018 10:25, 1 keer totaal gewijzigd.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 25 nov 2018 10:24

Als dit één man zaak is dan is dit u eigendom, daar ze afgeschreven zijn zal je er geen btw terug moeten betalen.
Je zal misschien een controle krijgen via een brief of telefoon, daar gaat geen mens komen naar zien
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

statler
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 25 nov 2018 12:55

Ondertussen wel dit gevonden, in de "verklarende nota bij formulier 604 C" (https://financien.belgium.be/nl/onderne ... iviteit#q2):
Als de belastingplichtige op het ogenblik dat hij zijn activiteiten stopzet:

-geen goederen onder zich houdt die tot zijn onderneming behoorden (handelsgoederen, uitrusting): het vakje NEEN aankruisen

-een aantal goederen (handelsgoederen, uitrusting) onder zich houdt, die hij niet kon of wilde verkopen: het vakje JA aankruisen.
In dit laatste geval moet de belastingplichtige de waarde van de goederen die hij behoudt ramen, en dit bedrag vermelden, uitgedrukt in euro.
Deze waarde stemt overeen met de aankoopprijs van die goederen, of van gelijkaardige goederen, of bij gebrek daaraan, de kostprijs van de goederen, rekening houdend met de staat van het goed op het ogenblik dat de onttrekking plaatsvindt.
De vraag is dan wat de "kostprijs op het ogenblik van de onttrekking" is? Hoe kan ik dit correct bepalen als ik de zaken zelf hou? Als de ze volledig zijn afgeschreven, betekent dit automatisch dat de verkoopwaarde 0 is? Ik betwijfel of de BTW-administratie dit zo gaat aanvaarden...

Reclame

LeenW
Berichten: 12825

#4 , 25 nov 2018 18:38

Als dit één man zaak is dan is dit u eigendom, daar ze afgeschreven zijn zal je er geen btw terug moeten betalen.
Je zal misschien een controle krijgen via een brief of telefoon, daar gaat geen mens komen naar zien
Afschrijvingen zijn directe belastingen, heeft niets met btw te maken.

Hier moet inderdaad een onttrekking gebeuren. In principe moet dit tegen de werkelijke waarde, bij gebrek aan referentie (bij auto's kan je bv. heel gemakkelijk de tweedehandswaarde opzoeken), mag je de herzieningswaarde toepassen. Herzieningstijdvak is 5 jaar voor roerende goederen. Daar moet je dan btw op betalen.

Terug naar “Handelspraktijken”