Een rekening openen om een evenement te organiseren

friemelaar
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Een rekening openen om een evenement te organiseren

#1 , 17 nov 2018 20:47

Hallo!

We zijn een groep studenten die binnenkort een evenement wouden organiseren. Om het te bekostigen is er toch veel geld nodig zo'n 30 000 euro(!)
En we hebben hiervoor een rekening nodig. Nu wilt niemand die rekening regelen (waarom weet ik niet goed, maar het is iets met burgerlijke aansprakelijkheid denk ik).
We dachten eraan om een PayPal rekening te maken, maar ik weet niet of dat kan voor een evenement. Is dat legaal? Moeten we hier iets van aangeven? Moeten we belasting of een andere extra kost betalen, of andere kosten? Zijn er bepaalde verantwoordelijkheden voor de persoon op wiens naam de rekening staat?

Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#2 , 17 nov 2018 20:50

wouden = bossen
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

LeenW
Berichten: 12828

#3 , 17 nov 2018 21:06

Voor zo'n bedrag laat je je best bijstaan door een boekhouder. Denk alvast na over aansprakelijkheid als u dit via feitelijke vereniging doet (als student al maandelijks schulden afbetalen is een ramp). VZW kan maar dan mag u geen winstoogmerk hebben. Winst is ook leuk natuurlijk, maar uiteraard gaat dit belast worden in uw personenbelasting. Teveel winst is ook kindergeld kwijt. Kortom, informeer u voor u begint.

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 17 nov 2018 21:20

En sluit zeker een BA verzekering af !!
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Blaatpraat
Berichten: 3793

#5 , 18 nov 2018 15:46

wouden = bossen
De onvoltooide verleden tijd van willen in het meervoud is: wilden, wouden en wouen.
Alle 3 de vormen zijn volkomen correct in het Nederlands.
De laatste 2 kom je niet vaak tegen in geschreven taal, maar dat wilt niet zeggen dat het niet correct is.

In diezelfde zin:
Ik plaats mijn geld op de bank.
Daarmee bedoel ik dus dat ik een zak, gevuld met geld, op een houten constructie in het park ga plaatsen, niet?

En om ontopic te gaan:
Het best van al start je een VZW op, om jezelf in te dekken met de ganse groep.
Met die VZW open je dan de rekening, en niet op eigen naam.
Er zullen 3 titularissen nodig zijn (die alle 3 een bankkaart krijgen).

Zal iets meer kosten dan gewoon naar een bank te gaan en een zichtrekening te openen, maar je bent meer ingedekt in geval van problemen.

Daarnaast neem je inderdaad best een BA verzekering, en ga je inderdaad best eens naar een boekhouder aangezien dit geen klein bedrag meer is.

eylis
Berichten: 8840

#6 , 18 nov 2018 15:52

Even terug offtopic blaatpraat: "wouden" wordt geaccepteerd in informele conversatietaal. Maar in geschreven teksten mag het niet :-)

Thomas Morus
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#7 , 18 nov 2018 16:10

Het komt van "wolden". Het is middelnederlands....

Ghelijc suect sijns ghelijc :lol: :lol: :lol:
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#8 , 18 nov 2018 17:09

We zijn een groep studenten die binnenkort een evenement wouden organiseren. Om het te bekostigen is er toch veel geld nodig zo'n 30 000 euro(!)
Als feitelijke vereniging, zijn alle organisatoren hoofdelijk (= apart ...) aansprakelijk voor alle eventuele schulden.
Lees: als het mis gaat, komt men de centen halen bij wie ze heeft. (en die gaat dat nadien willen terugkrijgen ...)
Volstaat dat niet, zit iedereen met schulden ...
Bedenk eerst of je daaraan wil meedoen.

Dus: giet dat in een VZW , ook al is dat extra administratief werk.

Terug naar “Handelspraktijken”