Moederschapsverlof (zonder statuut)

SCALLENSA
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Moederschapsverlof (zonder statuut)

#1 , 14 nov 2018 14:48

Beste,

mijn loon als auteur zijn de royalty's die mijn uitgeverij mij uitbetaald per verkocht boek. Zij houden hier roerende voorheffing van af en betalen mij uit als natuurlijk persoon. Ik geef deze inkomsten aan bij mijn personenbelasting. Ik verkoop (gelukkig) genoeg boeken om daarnaast geen andere beroepsactiviteit te moeten uitoefenen. Maar dat wil dus ook zeggen dat ik geen zelfstandige statuut heb, noch ben ik werknemer.

Ik heb ondertussen begrepen dat ik géén recht heb op moederschapsverlof omdat ik dus geen geldig statuut heb. Echter zal de geboorte van mijn kind mij, net als andere moeders, een aantal weken beletten om te werken aan nieuwe boeken waardoor ik dus minder zal verdienen.


Ik ben momenteel 28 weken zwanger, kan ik nog tijdig een zelfstandige statuut aanvragen om toch recht te hebben op 12 weken moederschapsrust of ben ik genoodzaakt om meteen na de bevalling terug te beginnen werken.


Het lijkt me sterk dat iemand die werkloos is wél recht heeft op moederschapsverlof, tewijl ik, iemand die wel werkt, daar geen recht op heeft.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
B.Debuck
Berichten: 335
Juridisch actief: Nee

#2 , 14 nov 2018 15:07

Beste,

Ik begrijp niet goed hoe je momenteel aan het werk bent, in ieder geval lijkt het me dat u het statuut zelfstandige in hoofdberoep dient te hebben?

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 14 nov 2018 16:05

Wat gebeurt er als je ziek bent ? of ben je een onbeschermd persoon ?

Betaal je geen RSZ voor je pensioen ??
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

Terug naar “Handelspraktijken”