BTW-verlegging, maar geen BTW-nummer doorgegeven

lenny_
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

BTW-verlegging, maar geen BTW-nummer doorgegeven

#1 , 11 nov 2018 20:24

Ik ontving recentelijk een factuur van Google, voor G-Suite, een online service die zij aanbieden. Ze hebben de BTW op die factuur verlegd (Google factureert vanuit Ierland). Ik ben student-zelfstandige, heb dus een kleine onderneming en ben niet BTW-plichtig. Ik kan dus geen gebruik maken van deze soort intracommunautaire BTW-verlegging zo ver ik weet.

De factuur is gericht aan mijn bedrijf (vermelding van o.a. bedrijfsnaam), maar er wordt geen melding gemaakt van mijn BTW-nummer. Die heb ik ook nooit opgegeven.

Heb ik het recht om een creditnota te vragen? Aangezien ik nooit heb aangegeven BTW-plichtig te zijn.

Alvast bedankt voor de antwoorden.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12813

#2 , 11 nov 2018 20:37

Google heeft het bij het rechte eind, bij de verwerving van intracommunautaire diensten kunt u geen gebruik maken van de vrijstellingsregeling. U moet de Belgische btw aangeven via een Bijzondere btw-aangifte.

lenny_
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#3 , 11 nov 2018 20:40

Dag LeenW, bedankt voor je antwoord! Ook wanneer ik nooit een BTW-nummer heb opgegeven? Zonder die info kan Google toch ook niet verifiëren of ik een in de EU-geregistreerd bedrijf heb?

Reclame

LeenW
Berichten: 12813

#4 , 11 nov 2018 20:44

Interessante vraag, maar eigenlijk niet relevant. Het is namelijk verplicht de btw te verleggen als aan een zelfstandige wordt gefactureerd. Ongeacht wat Google heeft gedaan, moet u de btw aangeven in België.

lenny_
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#5 , 11 nov 2018 20:54

Nogmaals bedankt voor uw antwoord. Als dat zo is, en ik blijf gebruik maken van deze dienst, ontvang ik maandelijks facturen. M.a.w. moet ik dus gewoon een BTW-aangifte, weliswaar de bijzondere, per kwartaal indienen?
Dat zou betekenen dat ik geen enkel voordeel meer geniet met een BTW-vrijstelling, want ik moet alsnog deze aangifte doen. Zie ik dat juist?

LeenW
Berichten: 12813

#6 , 11 nov 2018 20:58

Niet helemaal, op uw (normale) Belgische aankopen betaalt u ook 21% btw. Dit is eigenlijk hetzelfde, al betaalt u de btw hier zelf aan de Staat in plaats van via de leverancier.

En inderdaad per kwartaal bijzondere btw-aangifte.

lenny_
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#7 , 11 nov 2018 21:25

Bedankt voor de informatie, fijne avond nog!

Terug naar “Handelspraktijken”