Ambulante handel langs autosnelweg

Sissy
Topic Starter
Berichten: 18

Ambulante handel langs autosnelweg

#1 , 06 apr 2008 19:00

Hallo

ik heb reeds intensief gezocht op het internet maar kan maar geen antwoord vinden op volgende vraag: Is het toegestaan om met een fritkram, broodjes kram etc langs de autosnelweg op een openbaar parking te staan een te verkopen. Dit met bezit van leurkaart. Is er een toelating nodig van ??? (de gemeente zal het niet zijn, want het is een openbaar plaats van het vlaams gewest. Waar moet de toelating worden aangevraagd of is er geen toelating nodig?

:?:

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker47
Berichten: 92

#2 , 07 apr 2008 15:24

Bel naar 1700 (gratis nummer) of stuur mail via www.1700.be, infosite van de Vlaamse overheid.

j.demoor
Berichten: 10360

#3 , 09 apr 2008 21:08

“Art.2.§ 1. Als ambulante activiteit wordt beschouwd elke verkoop, te koop aanbieding of uitstalling met het oog op de verkoop aan de consument van producten en bijkomstig van diensten die op deze producten betrekking hebben, door een handelaar buiten de vestigingen vermeld in zijn inschrijving in de Kruispuntbank van Ondernemingen of door een persoon die niet over een dergelijke vestiging beschikt...Art.3.De uitoefening van ambulante of kermisactiviteiten is onderworpen aan een voorafgaande machtiging. Deze wordt afgeleverd door een ondernemingsloket bedoeld in de wet van 16 januari 2003 tot oprichting van een Kruispuntbank van Ondernemingen...Art.4.§ 1. De uitoefening van ambulante activiteiten is toegelaten, overeenkomstig de bepalingen van hoofdstuk II, op de openbare en private markten, de openbare weg, op de andere plaatsen van het openbaar domein, op de plaatsen grenzend aan de openbare weg en op de commerciële parkingplaatsen.Met de openbare weg worden gelijkgesteld, de parkingplaatsen gelegen op de openbare weg, de winkelgalerijen, de stations-, luchthaven- en metrohallen en de plaatsen waar kermissen doorgaan(25 JUNI 1993. - Wet betreffende de uitoefening en de organisatie van ambulante en kermisactiviteiten).

Onverminderd voornoemde machtiging is uiteraard ook de toelating vereist van de eigenaar van de openbare parking.

Ga volledigheidshalve naar (Belgische wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik voor WetBOEKEN in de balk achter ’Juridische aard’ op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts.

Reclame

Sissy
Topic Starter
Berichten: 18

#4 , 22 aug 2008 20:10

ok, het is me nu duidelijk dat het mag; maar ik moet alsnog een toelating van de eigenaar van de openbare parking (langs de autosnelweg) krijgen. Maar aan wie moet ik mijn aanvraag sturen? De eigenaar van deze parking is volgens mij het vlaams gewest, of niet?

Zjef
Berichten: 156

#5 , 22 aug 2008 21:29

Dit mag niet.
http://www.belgium.be/nl/economie/overh ... oncessies/
De concessie, die in België relatief weinig wordt gebruikt, is verwant met een beheersvorm waarbij de overheid de bouw en exploitatie van installaties (tunnels, autosnelwegen, pompstations, motels langs de autosnelwegen, …) aan een medecontractant delegeert. Deze installaties moeten beantwoorden aan de behoeften van de gemeenschap.

http://wegen.vlaanderen.be/wegen/parkin ... em2008.pdf
De Vlaamse overheid is eigenaar van alle autosnelwegparkings maar de meeste daarvan zijn in concessie gegeven aan privé uitbaters die er commerciële activiteiten uitvoeren: ze beheren een tankstation, winkel, snackbar, restaurant of motel.
In totaal geeft de Vlaamse overheid zevenendertig full-service parkings in concessie die zijn uitgerust met een tankstation, een restaurant en een shop. In feite gaat het om achttien ‘ligplaatsen’ met faciliteiten aan weerszijden van de autosnelweg en één ligplaats langs een enkele zijde. Daarvan zijn vier ligplaatsen uitgerust met een motel dat gemeenschappelijk is voor de twee parkings aan weerszijden van de autosnelweg en daarom via een brug toegankelijk is voor de andere zijde van de snelweg. Naast deze zevenendertig volledig uitgeruste parkings zijn er nog twaalf parkings die in concessie gegeven worden en alleen bestaan uit een zgn. ‘kiosk’, in feite een snelbufffet, zonder tankstation.

Terug naar “Handelspraktijken”