woning verhuren aan bvba

organisator
Topic Starter
Berichten: 46

woning verhuren aan bvba

#1 , 08 okt 2018 16:52

Ik heb onlangs een woning gekocht, waar ik NIET zal in gaan wonen maar gebruiken als kantoor voor mijn vennootschap. Het geïndexeerd KI is ongeveer 500 euro.

is het interessant om deze te verhuren aan mijn vennootschap, en wat zijn de gevolgen in mijn personenbelasting en VAA en dergelijke ?

Dank voor jullie antwoord.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
basejumper
Berichten: 4615
Locatie: Diest

#2 , 08 okt 2018 19:22

beste

u kan zelf even googelen met 'excedentair inkomen'

Tot ongeveer 3500 € op jaarbasis ka u huur vragen dewelke niet belast wordt.
Boven dat bedrag wordt de huur geherkwalificeerd als beroepsinkomen en zal u er personenbelasting en sociale zekerheidsbijdragen op moeten betalen.

Raadpleeg uw boekhouder.

https://www.moorestephens.be/nl/dienste ... gjaar-2016

Jaarlijks wordt de revalorisatiecoëfficiënt vastgelegd die bepaalt welk deel van de huurinkomsten die een bedrijfsleider geniet die zijn gebouw verhuurt aan zijn vennootschap, als beroepsinkomen dient aan te geven.

Die coëfficiënt is eindelijk bekendgemaakt in het Belgisch Staatsblad van 6 november 2015 (KB van 29 oktober 2015 tot wijziging van het artikel 1 van het KB/WIB92 op het stuk van de revalorisatiecoëfficiënt voor kadastrale inkomens, Editie 2 p. 67.815).

Terwijl de hierop verschuldigde bedrijfsvoorheffing al diende ingehouden sinds eind januari 2015.

In de tekst van het KB staat zelfs letterlijk:

dat de bedrijfsvoorheffing in 2015 moet worden ingehouden op de beroepsinkomsten van bedrijfsleiders onderworpen aan de personenbelasting voor het aanslagjaar 2016;
dat dit besluit dus dringend moet worden getroffen;

De coëfficiënt is ten opzicht van vorig jaar onveranderd gebleven op 4,23.

Het deel van de huur die wordt genoten dat groter is dan 5/3de van het aldus gerevaloriseerd kadastraal inkomen van het betrokken goed, wordt als bedrijfsinkomen aanzien. Hierop is dus bedrijfsvoorheffing verschuldigd en ook de sociale bijdragen houden ermee rekening.

Eenvoudig gesteld komt het hierop neer: alles wat meer bedraagt dan 7,05 keer het kadastraal inkomen, is een bedrijfsinkomen.

Auteur: Marc Ottevaere
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

LennieK
Berichten: 1858
Juridisch actief: Nee

#3 , 24 okt 2018 15:52

denk trouwens ook aan de eventuele leegstandsbelasting. Als een pand de functie wonen heeft, dan kan het niet-gebruiken van deze woonfunctie in sommige gemeenten als leegstand bestempeld worden. Soms kan je met een vergunning de functie wonen er af halen en omvormen naar kantoor (gesteld dat dit mag volgens de geldende voorschriften op dat adres)

Reclame

organisator
Topic Starter
Berichten: 46

#4 , 25 okt 2018 10:35

bedankt voor de reacties.

Terug naar “Handelspraktijken”