Dit forum is geen vervanging voor professioneel juridisch advies. Raadpleeg steeds een erkend raadsman of vakspecialist. De redactie van dit forum is niet aansprakelijk voor eventuele schade die zou voortvloeien uit berichten geplaatst op dit forum. Lees onze forum-regels. Is dit uw eerste bezoek ? Lees dan even onze handleiding.
JonasVdR
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Klant wilt niet betalen. Wat, moet ik doen?

#1 , 1 week 5 dagen geleden (07 okt 2018 00:50)

Best,
In mijn tuinbedrijf heb ik een klant die op reis was terwijl ik kwam werken. Dit was op voorhand afgesproken.

2 dagen later arriveerde de klant thuis. Ik kreeg telefoon dat ik "niet geweest ben" terwijl dit wel het geval was. Volgens haar was het verschil niet te zien, maar dit was het duidelijk wel. De overburen en zij uren hebben mij bezig gezien.

Tot overmaat van ramp was ik mijn handmatige haagschaar daar vergeten. De klant vertelde letterlijk: "Uw heggenschaar ligt hier nog."
Ik: "Oh, danku. Ik kom ze dan volgende week halen?"
Klant: :"Ik dacht het niet"

Met als gevolg dat ik een nieuwe heggenschaar moest aankopen om de volgende dag, bij de volgende klant verder te kunnen.

Ik heb 3 dagen geleden een kosteloze herinnering gestuurd. Tot op heden nog steeds geen betaling.
Ik kan deze klant moeilijk bereiken omdat ik al over mijn abonnement zit. Dit soort gesprekken duurt altijd lang, en ik moet dan deze kost extra betalen.

Momenteel heeft de zaak geen kapitaal om een rechtzaak aan te spannen. Wel hebben we horen gekregen dat het via de vrederechter kan gaan, en dat dat gratis is. Maar dat is toch woord tegen woord?

Wat doe ik hiermee? Alvast bedankt,
Jonas

Franciscus
Berichten: 31883

#2 , 1 week 5 dagen geleden (07 okt 2018 00:54)

U hebt toch een contract?
Achterhouden van schaar als dat een mail of sms was is bedrieglijke verberging.

bosprocureur
Berichten: 2723

#3 , 1 week 5 dagen geleden (07 okt 2018 07:50)

.... en op zijn minst een bewijs dat je daar geweest bent.

Reclame

denlowie
Berichten: 10979
Juridisch actief: Nee

#4 , 1 week 5 dagen geleden (07 okt 2018 08:20)

Vrederechter gratis is enkel voor bemiddeling en geen uitspraak, de meeste zelfstandige hebben een rechts verzekering of een dienst via hun beroepsvereniging voor dergelijke gevallen .

En dit is misschien je eerste geval ? wel als zelfstandige zal je dit nog regelmatig tegen komen hoor.vandaar dat je best er tegen gaat wapenen.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

bosprocureur
Berichten: 2723

#5 , 1 week 5 dagen geleden (07 okt 2018 08:37)

Misschien een domme vraag, maar hebt u een factuur gemaakt? En verzonden?

JonasVdR
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#6 , 1 week 5 dagen geleden (07 okt 2018 15:55)

Factuur is zeker en vast gemaakt en verzonden. De klant heeft aan de telefoon vermeld dat mijn heggenschaar er nog lag. Stel, ik zou deze nu terugbellen en het gesprek opnemen, dan vragen of ik ze terug krijg, en ze zegt weer hetzelfde, is dat bewijsmateriaal, of schending privacy wet.

denlowie
Berichten: 10979
Juridisch actief: Nee

#7 , 1 week 5 dagen geleden (07 okt 2018 17:58)

Jij mag dit gesprek opnemen omdat je zelf aan het gesprek deelneemt !

Dus doen zou ik zeggen !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Handelspraktijken”