Factuur opstellen voor grasmaaien.

Muffin123
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Factuur opstellen voor grasmaaien.

#1 , 30 sep 2018 16:38

Hey,

ik zou in mijn vrije tijd een eenmanszaak willen openen voor kleine onderhoudigheden aan tuinen.
Als de klanten vb na de service contant betalen moet ik hiervoor een factuur opstellen op naam?
Een carwash of ijscoman hoeft dit niet te doen.

Groetjes.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 30 sep 2018 17:26

. Voor particulieren hoef je normaal gezien geen factuur uit te schrijven. Daar zijn enkele uitzonderingen op: de verkoop en herstellingen van auto’s (of onderdelen ervan), diensten rond verhuizing of meubelbewaring, en de verkoop van gebouwen en werken eraan.
Dus voor tuinwerken bij een particulier hoef je dit niet te doen, enkel een ontvangstbewijs.

Ik veronderstel dat je ook je vrijstelling van BTW gaat aanvragen , ontvangsten minder dan 25.000€ per jaar .

Het is wel interessant om wat bedrijfsbeheer te volgen hoor, ondanks dit nu niet meer nodig is.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

berenod
Berichten: 942

#3 , 30 sep 2018 19:55

Inderdaad, geen factuur verplicht.

Maar je moet natuurlijk wel voldoen aan alle andere verplichtingen van uw vereenvoudigde boekhouding, namelijk uw financieel dagboek (bestaande uit bank en kasboek), aankoopboek, verkoopboek en inventarisboek correct up to date houden.

Dus die 80€ die je van die klant ontvangt, zonder factuur, moet dezelfde dag nog in je kasboek genoteerd staan! Of in uw bankboek indien het moderne mensen zijn die met een app op hun smartphone die 80€ naar uw rekening gestuurd hebben!

Zoals Lowie schrijft, best cursus bedrijfsbeheer volgen, je kan niet alles door uw boekhouder laten doen, je hebt zelf ook verplichtingen, best dat je ze kent!

Reclame

Muffin123
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#4 , 01 okt 2018 00:12

Dank voor de uitleg!
Ik heb al eens bedrijfsbeheer geslaagd paar jaartjes geleden maar de praktijk is toch altijd wat anders..
Begrijp alles volkomen maar heb toch nog 1 vraagje:

Dus als ik van een persoon €80 ontvang moet ik hem een papiertje laten ondertekenen met naam, datum en handtekening als bewijs voor de boekhouding/fiscus?

Of bedoelt u dat ik hem een bewijs moet geven van de gegeven service?

Groetjes.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#5 , 01 okt 2018 08:43

Koop je een ontvangst bewijs boekje, en als de mensen u betalen heeft hun een ontvangst bewijs, uit een boekje, je kan dit kopen in een winkel waar ze bureel artikelen verkopen

https://app.akti.com//pim/upload/838e20 ... 4_4019.jpg
Laatst gewijzigd door denlowie op 01 okt 2018 08:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

bosprocureur
Berichten: 6854

#6 , 01 okt 2018 08:46

Ja, en hou een dubbel voor jezelf. Altijd handig voor de boekhouding.

Franciscus
Berichten: 38596

#7 , 01 okt 2018 21:25

Exacompta 23170 Bedrijfsformulieren
of van de firma Atlanta ( Jalema nu) die hebben ook bedrijfsformulieren.
Te bekomen bij elke goed kantoorvakhandel

Terug naar “Handelspraktijken”