eenmanszaak in bijberoep en problemen met groot bedrijf

daddy
Topic Starter
Berichten: 7

eenmanszaak in bijberoep en problemen met groot bedrijf

#1 , 10 sep 2018 11:27

Hey Iedereen,

Ik hoop dat iemand mij hier wat wijze raad kan geven.
Ik ben in april gestart in bijberoep met dakwerken.

Het gaat goed en het is natuurlijk heel druk na mijn werk en in het weekend.

In juni werd ik gecontacteerd door een groot bedrijf, een projectleider van het bedrijf volgens mij.
Die vroeg mij of ik een dakkapel kon uitkleden en dat dit nog voor het bouwverlof zou moeten gebeuren.
Ik ging dit ter goeder trouw er nog tussen nemen voor het bouwverlof, ik dacht een groot bedrijf mss maak ik kans om nog meer
werken uit te voeren voor hen.

Eind juni ging ik naar de werf maar helaas maar 4u werk kunnen uitvoeren want het materiaal was niet aanwezig. Dit ging aanwezig zijn.

In augustus ben ik dus teruggeweest want de projectleider zei dat het materiaal was gestolen en pas na het bouwverlof het materiaal opnieuw ging geleverd worden.

In augustus ben ik dan terug geweest, werk mooi uitgevoerd.
Toen stuurde hij mij een sms hoeveel het was voor de werken (maw niet officieel)
Ik heb toen het bedrag doorgestuurd niet officieel en toen begon de projectleider dat ze maar 25eur/u vroegen en geen 30eur/u.
Daarna zei hij ja koop u anders materialen aan voor het bedrag, waarop ik heb geantwoord dat ik geen materialen nodig had maar mijn geld.
Factureer naar het bedrijf zei hij daarna, dat heb ik dus over anderhalve week gedaan.

Nu krijg ik op zondagavond een mail van de projectleider.

Opmerking van de architect :
zit er EPDM onder de dakkapel, dit was afgesproken toen die projectleider op de werf was dat dit niet nodig was.
de 2de opmerking was :
onderste plaat te weinig schroeven.

Gelieve op te leveren.
Dat was de mail.

Mijn vraag nu aan iemand van jullie :
Ik heb nooit een architect gezien, ik heb de werken uitgevoerd ter goeder trouw om zo mss nog meer werken te kunnen krijgen via dit bedrijf.
Ik heb nooit plannen gezien van de dakkapel, alle materiaal was voorzien door de projectleider, dus enkel mijn werkuren zitten hierin.
Indien er EPDM onder de platen van de dakkapel moeten dan moet heel de boel er terug af.
Ik vrees dat ik nooit mijn geld zal zien.

Kan ik hier iets tegen beginnen of met iets argumenteren want volgens mij is die projectleider nu iets uit zijn mouw aan het schudden.
Ik geloof er niet veel van dat een architect dit nu heeft gezegd.

Die projectleider kan mij nu toch niet verplichten om heel die boel terug af te breken en EPDM onder te steken zonder dat ik hiervan iets op papier heb ? Ik zal dan wss mocht ik verplicht zijn van dit te doen mijn eigen EPDM mogen meenemen en wss nooit het geld zien.

Dat ik mijn geld niet krijg tot daar nog aan toe, er zat geen werkmateriaal in van mij enkel mijn werkuren maar ik wil liever met heel dat boeltje niets meer te maken hebben.

Iemand die mij hier kan in adviseren aub ?

Alvast bedankt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Meeboo
Berichten: 1488

#2 , 10 sep 2018 11:34

is er een schriftelijke overeenkomst of een offerte opgemaakt voor de uit te voeren werken?

daarin staat toch duidelijk een afgesproken prijs neem ik aan

daddy
Topic Starter
Berichten: 7

#3 , 10 sep 2018 14:12

Neen, die werd niet opgemaakt. Aangezien het zo vlug moest gaan. Ik werd half juni gecontacteerd en eind juni de eerste keer geweest; Er werd ook nooit gevraagd over hoeveel ik vroeg voor mijn werkuren.
Contact verliep voornl via sms.
Meestal zijn mijn werken bij gewone particulieren. Dan maak ik steeds een offerte die ze tekenen bij akkoord.
Nooit bij stil gestaan dat er met zo'n groot bedrijf samen te werken, zo moeilijk zou gedaan worden achteraf.
Volgens mij weet de zaakvoerder vh bedrijf dit zelf niet. Het is de projectleider die alles regelt. Ook toen ik vroeg om te factureren begon hij over zonder factuur.
dan was het teveel en zei hij ja die voorgevel zou ook nog moeten herdaan worden want het is niet goed gedaan, we zullen het dan wel regelen.
Ik zei neen sorry eerst mijn geld en dan bekijk ik het verder voor die werken.
Factureer ze maar zei hij toen en nu die mail met zogezegd opmerking van de architect.

Reclame

mbbs1024
Berichten: 474

#4 , 10 sep 2018 19:05

Ik heb offertes gemaakt bij een groot bedrijf, voor grote bedrijven.
Een van de belangrijkste regels was dat er geen enkele offerte buiten mocht zonder uitvoerige beschrijving van wat inbegrepen was in de prijs, en vooral ook wat niet inbegrepen is, en wat optioneel is; net om dit soort discussies achteraf te vermijden.
Ook mondelinge zaken die met de klant besproken werden, kwamen schriftelijk in de offerte te staan.

Mogelijk heeft de werkleider, wegens de dringendheid, de normale procedures niet gevolgd, en probeert hij dat nu op U af te wentelen.

In Uw geval zou U kunnen argumenteren dat de klant blijkbaar niet duidelijk gespecifiëerd heeft wat hij wilde, ik veronderstel dat die architect U geen lastenboek of iets dergelijks voorgelegd heeft.
U kan ook argumenteren dat er afgesproken was dat het bedrijf al het nodige materiaal ging voorzien, en dat het bedrijf U niet voorzien heeft van EPDM, plus dat er overeengekomen werd dat U enkel instond voor de uitvoering van de werken.
Eventueel kan U een bijkomende offerte maken voor het plaatsen van de EPDM, en daarin specifiëren wat zij daarvoor moeten aanleveren (kwaliteit, afmetingen, ...)

Terug naar “Handelspraktijken”