Garantie voertuig

Ikses
Topic Starter
Berichten: 14
Juridisch actief: Nee

Garantie voertuig

#1 , 28 aug 2018 17:45

Hallo,


ik heb in september 2017 een Volkswagen Caddy gekocht van een garage. Op de factuur staat er een garantie vermeld op motor + versnellingsbak gedurende 1 jaar en max 10.000km, op voorwaarde dat er een onderhoud wordt gedaan alle 7.500km

2 weken geleden op vakantie in Frankrijk in panne gevallen door een kapotte verstuiver (injector). Die ter plaatse laten repareren, is een gepeperde factuur geworden.

Mijn vragen;

1) ik weet nu al dat mijn garagist zal zeggen dat een injector strikt gezien niet bij de "motor" hoort indien je motor als enkel de motorblok beschouwt.
Klopt dit of slaat de verplichte garantie op alles wat onder de motorkap zit? Of minstens de ruimere betekenis van "motor"?

2) Ik weet dat de normale garantieperiode 2 jaar is voor een garage, tenzij anders vermeld op de factuur (wat hier het geval is). De pech is echter binnen het jaar gekomen, dus dat zou goed moeten zitten. Maar er blijkt nu ook een kilometerbeperking als voorwaarde vermeld. Mag dit? Is het niet een jaar zonder meer? Voor alle duidelijkheid, ik heb gedurende deze 11 maanden ongeveer 15.000km gereden.

Ik stel liever de vraag alvorens ik naar de garage stap zodat ik weet wat mijn rechten zijn, anders word ik toch afgewimpeld met de uitleg dat de verstuiver geen motor-onderdeel is en dat ik boven het toegelaten aantal kilometer zit om aan de garantievoorwaarden te voldoen.

Alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bosprocureur
Berichten: 6854

#2 , 28 aug 2018 18:30

Caddy = bestelwagen neem ik aan.

hebt u gekocht als handelaar (BTW) of als particulier?

Ikses
Topic Starter
Berichten: 14
Juridisch actief: Nee

#3 , 28 aug 2018 18:32

BTW, zonder BTW recuperatie echter, want verkoop onder marge-regeling.

Reclame

artemis
Berichten: 3294

#4 , 28 aug 2018 18:37

Caddy = bestelwagen neem ik aan.

hebt u gekocht als handelaar (BTW) of als particulier?
Nee, een VW Caddy is een ludospace, vergelijkbaar met een Citroen Berlingo, Renault Kangoo, Peugeot Partner. Mijn halve familie heeft zoiets en zijn allen particulier/gepensioneerd :)

Ikses
Topic Starter
Berichten: 14
Juridisch actief: Nee

#5 , 28 aug 2018 18:39

Deze is als lichte vrachtwagen ingeschreven en gekocht op eenmanszaak, onder marge-regeling dus.
Maakt dit uit voor de garantie-voorwaarden dan?

bosprocureur
Berichten: 6854

#6 , 28 aug 2018 18:51

De garantievoorwaarden kan u lezen, en u zit over de kilometers.


U kan geen beroep doen op de wetgeving voor consumenten, vrees ik, dus als de garagist een geste wil doen, kan hij dat, maar hem verplichten, dat zal er niet inzitten .

Ikses
Topic Starter
Berichten: 14
Juridisch actief: Nee

#7 , 28 aug 2018 20:10

OK, maar dus er mag zo maar een kilometerbeperking worden opgelegd? Ik dacht dat het 2 jaar was (of 1 indien letterlijk vermeld), maar dat de garagist een additionele beperking mag opleggen wist ik niet.

Franciscus
Berichten: 38596

#8 , 28 aug 2018 20:13

U hebt toch gekocht als handelaar?

Ikses
Topic Starter
Berichten: 14
Juridisch actief: Nee

#9 , 28 aug 2018 20:42

Ja, zoals gezegd op BTW nummer van de eenmanszaak.

HirEy
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#10 , 29 aug 2018 01:33

OK, maar dus er mag zo maar een kilometerbeperking worden opgelegd? Ik dacht dat het 2 jaar was (of 1 indien letterlijk vermeld), maar dat de garagist een additionele beperking mag opleggen wist ik niet.
Daar u uw voertuig op BTW-nummer, en dus als handelaar gekocht hebt, is de wetgeving waar u naar verwijst niet van toepassing. Deze geldt enkel voor consumenten. De garagist heeft u een commerciële garantie aangeboden, die hij volledig zelf aan voorwaarden kan verbinden, daar dit eerder een 'gunst' is.

Ikses
Topic Starter
Berichten: 14
Juridisch actief: Nee

#11 , 29 aug 2018 14:06

Ok, duidelijk. Hopen op een geste dus, maar zal noppes worden vrees ik...
Bedankt voor jullie antwoorden

Terug naar “Handelspraktijken”