Dit forum is geen vervanging voor professioneel juridisch advies. Raadpleeg steeds een erkend raadsman of vakspecialist. De redactie van dit forum is niet aansprakelijk voor eventuele schade die zou voortvloeien uit berichten geplaatst op dit forum. Lees onze forum-regels. Is dit uw eerste bezoek ? Lees dan even onze handleiding.
Karel-KC
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

Boekhouder stopt met onmiddellijk ingang

#1 , 2 maand 1 week geleden (05 aug 2018 11:54)

Mijn boekhouder privé+zakelijk laat mij weten per mail onmiddellijk (van heden) te willen stoppen met mijn boekhouding.
Reden hiervan zijn enkele vragen die ik over mijn boekhouding gesteld heb per mail en tel, en het nazicht / controle dat ik persoonlijk wou nakijken. Hij vindt dat ik hem hierdoor niet respecteer of vertrouw en wil dus na 2,5 jaar onmiddellijk stoppen.

Mijn vragen hierover zijn:
1. Kan hij onmiddellijk stoppen zonder redelijke opzegtermijn aanvaardbaar tussen beide partijen. Ik heb geen weet ooit een contract of overeenkomst te hebben getekend. Als ik de voorschriften van IAB en BIBF naleest dan is dit verplicht of vergis ik mij hierin ?
2. Moet hij het stopzetten van de samenwerking niet aangetekend doen ?
3. Welke termijn heb ik om een nieuwe boekhouder te zoeken en alle te organiseren voor de overdracht
4. Wat met kosten waarmee ik nu eventueel opgezadeld wordt.
5. Bij welek instantie kan ik terecht om eventueel mijn ongenoegen te uiten.

Bedankt voor een antwoord of advies

LeenW
Berichten: 7466

#2 , 2 maand 1 week geleden (05 aug 2018 12:29)

1) Als er geen opzegtermijn bepaald is, kan dit m.i. onmiddellijk
2) Als da niet bepaald is, kan dat eenvoudig mondeling
3) Deze vraag snap ik niet, het is in uw eigen belang asap alles te gaan ophalen een nieuwe boekhouder te zoeken
4) Welke kosten zouden dat zijn?
5) BIBF

denlowie
Berichten: 10975
Juridisch actief: Nee

#3 , 2 maand 1 week geleden (05 aug 2018 14:37)

Je gaat zo snel mogelijk om je boekhouding en je gaat naar een andere die je wil als klant!

Boekhouders worden veel kieskeuriger dan vroeger als het op aankomt voor welke klanten ze nog willen werken.

Normaal zal je zeer weinig moeten betalen voor het opmaken van je nieuw dossier. en voor het afsluiten zal je bij de oude boekhouder ook iets moeten betalen.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

Blaatpraat
Berichten: 2398

#4 , 2 maand 1 week geleden (05 aug 2018 14:43)

Om op 3 te antwoorden: op 25 oktober, dan moet uw belastingaangifte binnen. Afhankelijk van hoeveel werk een boekhouder nodig heeft om een nieuw dossier op te starten en dit in orde te brengen, wordt zo dus je deadline bepaald.

Bart Vissers
Berichten: 1567
Juridisch actief: Nee

#5 , 2 maand 1 week geleden (05 aug 2018 15:10)

Een (schriftelijk of mondeling) contract kan steeds eenzijdig opgezegd worden. Als er geen opzegtermijn overeengekomen is, dan mag dit NIET ontijdig maar geldt de redelijke termijn.
Klassiek indicatief: 3 maanden.
Als je boekhouder zonder gegronde reden* opzegt, dan kan hij bezwaarlijk de kosten van tussentijdse afsluiting aan jou doorverrekenen.

*Een gegronde reden zou kunnen zijn: wanbetaling, herhalend laattijdig aanleren van gegevens waardoor onredelijke deadlines, ...
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

Karel-KC
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#6 , 2 maand 1 week geleden (06 aug 2018 08:13)

Beste Allen,
Bedankt voor jullie antwoorden die mij echt helpen.

@Bart, Wat U schrijft had ik ook her en der gelezen namelijk indien er geen contract of opzegtermijn overeengekomen is er een redelijke termijn van 2 of 3 maanden gegeven wordt. Of dit een verplichting of eerder een richtlijn heb ik niet kunnen terugvinden.Heeft iemand een document of vertrouwelijke website waar ik dit kan downloaden of nalezen.

Het is vanzelfsprekend dat ik zo spoedig mogelijk een andere boekhouder of kantoor zal zoeken doch wordt ik hier van vandaag op morgen met mijn rug tegen de muur gezet. "Stopzetting vanaf heden ". Dit vindt ik dus niet kunnen !

De boekhouder wenst er mee te stoppen omdat ik mijn boekhouding tijdens mijn verlof eens controleer en ik hem hierover vragen gesteld heb. Hij vindt dat ik hem niet vertrouw en hem respectloos behandel wat ik absoluut tegenspreek.

Betreffende de kosten; tja ik wordt hier wel voor voldongen feiten geplaatst, moet hier wel een nieuwe boekhouder zoeken, vergaderingen organiseren, administratieve kosten, enz... Uiteraard is dit geen must nog heeft dit mijn prioriteit maar is dit eerder een feit waar ik mee opgescheept wordt.

Bedankt indien er nog verder kan geantwoord worden

mvg

denlowie
Berichten: 10975
Juridisch actief: Nee

#7 , 2 maand 1 week geleden (06 aug 2018 09:20)

Karel-KC schreef:Betreffende de kosten; tja ik wordt hier wel voor voldongen feiten geplaatst, moet hier wel een nieuwe boekhouder zoeken, vergaderingen organiseren, administratieve kosten, enz... Uiteraard is dit geen must nog heeft dit mijn prioriteit maar is dit eerder een feit waar ik mee opgescheept wordt.


Bent eens zeer blij dat het met onmiddellijke ingang is!

Weet je als hij nog eens je boeken moet doen dat het je veel zelfs zeer veel geld kan kosten aan BTW en Belastingen, je weet het of je weet het niet maar een boekhouder speelt altijd met de zelfstandigen hun centen bij wijze van spreken !

Een foutje van een boekhouder is snel gemaakt :lol:
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

LeenW
Berichten: 7466

#8 , 2 maand 1 week geleden (06 aug 2018 09:26)

De nieuwe boekhouder gaat toch alles opnieuw moeten boeken, er is dus geen enkele reden op met een opzeg te werken, gewoon zo snel mogelijk een nieuwe vinden.

Is de btw 2de kwartaal (deadline 10/08) al binnen?

TomVDJ
Berichten: 10232
Juridisch actief: Nee

#9 , 2 maand 1 week geleden (06 aug 2018 09:32)

Karel-KC schreef:Het is vanzelfsprekend dat ik zo spoedig mogelijk een andere boekhouder of kantoor zal zoeken doch wordt ik hier van vandaag op morgen met mijn rug tegen de muur gezet. "Stopzetting vanaf heden ". Dit vindt ik dus niet kunnen !
Tja, het is nochtans een vrij land hier. Stel dat u niet tevreden zou zijn met uw boekhouder, dan had u ook het recht om van de éne dag op de andere de samenwerking stop te zetten. Als u dit recht hebt, waarom zou uw boekhouder dit recht dan niet hebben?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Karel-KC
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#10 , 2 maand 1 week geleden (06 aug 2018 12:05)

BTW 2de kwartaal is binnen.

@Tom, geen probleem mee indien iemand een samenwerking stopt maar met een redelijke opzegtermijn. Wij zijn hier niet met de knikkers aan het spelen maar het gaat hier over zaken doen. Nu stelt de boekhouder mij voor voldongen feiten die ik wel zal oplossen maar het kan niet zijn dat een boekhouder zich boven afspraken, de wet of voorschriften van het BIBF stelt. Indien iedereen de voorschriften of wet hierom respecteer dan weet iedereen perfect waaraan hij zich kan verwachten. Nu is dit absoluut niet het geval.

TomVDJ
Berichten: 10232
Juridisch actief: Nee

#11 , 2 maand 1 week geleden (06 aug 2018 13:14)

Karel-KC schreef:@Tom, geen probleem mee indien iemand een samenwerking stopt maar met een redelijke opzegtermijn. Wij zijn hier niet met de knikkers aan het spelen maar het gaat hier over zaken doen.
Als u dit zo stelt, vraag ik me af waarom u niet contractueel een "opzegtermijn" had laten vastleggen? Aangezien u zelf zaken doet, moet u toch beseffen dat iets enkel afsgesproken of vastgelegd is als het ook daadwerkelijk op papier staat, niet?
Karel-KC schreef:Nu stelt de boekhouder mij voor voldongen feiten die ik wel zal oplossen maar het kan niet zijn dat een boekhouder zich boven afspraken, de wet of voorschriften van het BIBF stelt. Indien iedereen de voorschriften of wet hierom respecteer dan weet iedereen perfect waaraan hij zich kan verwachten. Nu is dit absoluut niet het geval.
Kan u ons vertellen waar de boekhouder zich niet aan afspraken of de wet houdt? Voor zover ik kan lezen doet de boekhoerder niets dat niet kan. Het is niet omdat het voor u vervelend is, dat dit plots tegen de wet zou zijn. Als u zelf geen maatregelen genomen hebt om dergelijke situaties te vermijden, ligt dit ook een stukje aan uzelf, vrees ik.

Professioneel werk ik geregeld samen met mensen die ons een zekere continuïteit moeten garanderen. En hoewel ik met sommige van die partijen héél erg goede relaties heb en deze mensen door en door vertrouw, zal ik toch zeker alles wat we van die mensen minimum verwachten (ook al lijkt het vanzelfsprekend), steeds in contracten vastleggen. Ik ga er van uit dat mensen NIETS zullen doen voor mijn bedrijf waar ze contractueel niet toe verplicht zijn. (In realiteit is dit uiteraard niet zo, aangezien die mensen dan wel weten dat een grote klant kwijt zijn, maar ik neem toch liever het zekere voor het onzekere).
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Karel-KC
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#12 , 2 maand 1 week geleden (06 aug 2018 16:07)

U heeft gelijk dat men altijd beter alles op papier zet doch heb ik hier niet bij stil gestaan nog de boekhouder en handelde wij in vertrouwen. Het is echter niet omdat er geen geschreven overeenkomst is dat men zomaar mag doen waar men zin in heeft. Van zodra er facturatie, briefwisseling gebeurt gaat men er van uit dat er een samenwerking is. In elk beroep zijn er richtlijnen die een rechter of Advokaat zal aanhalen. Mijn vraag blijft echter onbeantwoord wat is een redelijke termijn voor een boekhouder om zijn opzeg te geven. Ik geef een voorbeeld dat ik vindt op Google.

IAB formuleert advies. In het licht van die onduidelijkheden adviseerde het Instituut van de Accountants en de Belastingconsulenten zijn leden het volgende beding op te nemen in hun overeenkomsten:

“Beide partijen kunnen op elk ogenblik de overeenkomst beëindigen, onder de volgende voorwaarden:
de opzegging dient per aangetekende brief ter kennis te worden gebracht van de andere partij; en er dient een opzeggingstermijn te worden nageleefd van drie maanden. Deze termijn kan, ter keuze van de cliënt als hij de opzeg geeft, worden vervangen door een forfaitaire verbrekingsvergoeding van 25 % van de erelonen die overeenstemmen met de prestaties die gewoonlijk door de beroepsbeoefenaar werden geleverd met betrekking tot een volledig boekjaar of desgevallend kalenderjaar.”

Mijn vraag zijn dit toepasbare wettelijke normen. Ik kon dergelijke teksten op meerdere website terugvinden doch had ik op dit Juridisch Forum een bevestiging hiervan willen krijgen of vinden.

denlowie
Berichten: 10975
Juridisch actief: Nee

#13 , 2 maand 1 week geleden (06 aug 2018 16:20)

Dit zijn regels die de IAB op legt aan de aangesloten leden, iab is nu ook de BIBF niet hé, hun facturen vallen dan ook een stuk hoger dan bij de BIBF leden, daar zit een zeer groot verschil in deze organisaties, de ene mag gerechtelijke werken doen en de andere niet..

Maar nergens ga je dit in een wettekst vinden .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

TomVDJ
Berichten: 10232
Juridisch actief: Nee

#14 , 2 maand 1 week geleden (06 aug 2018 16:27)

Karel-KC schreef:U heeft gelijk dat men altijd beter alles op papier zet doch heb ik hier niet bij stil gestaan nog de boekhouder en handelde wij in vertrouwen.
Ook dan moet je zaken op papier zetten. Blijkbaar is het vertrouwen van uw boekhouder naar u toe zoek...
Karel-KC schreef:Het is echter niet omdat er geen geschreven overeenkomst is dat men zomaar mag doen waar men zin in heeft.
Daarin hebt u gelijk. Je zal je steeds aan wettelijke voorschriften moeten houden als deze bestaan. Zo zal er in huurcontercten meestal niets vermeld worden over opzegmodaliteiten, omdat dit nu éénmaal door de wet geregeled is. Maar voor boekhouders is dit niet het geval.
Karel-KC schreef:Van zodra er facturatie, briefwisseling gebeurt gaat men er van uit dat er een samenwerking is.
Ik denk ook niet dat uw boekhouder betwist dat er een samenwerking is. Uw boekhouder wil deze samenwerking echter stop zetten.
Karel-KC schreef:In elk beroep zijn er richtlijnen die een rechter of Advokaat zal aanhalen.
Een advocaat mag een "richtlijn" als argument proberen gebruiken, maar zolang iemand geen wettelijker regels overtreedt, en enkel een "richtlijn", zal een rechter niet geneigd zijn te veroordelen...
Karel-KC schreef:Mijn vraag blijft echter onbeantwoord wat is een redelijke termijn voor een boekhouder om zijn opzeg te geven.
Uw vraag werd wel reeds beantwoord: indien er contractueel niets overeengekomen is, is er gewoon geen sprake van een "opzeg". De samenwerking kan dan van de éne op de andere dag stopgezet worden. Het enige dat uw boekhouder nog moet doen, is uw boekhouding overdragen aan een collega.
Karel-KC schreef:IAB formuleert advies. In het licht van die onduidelijkheden adviseerde het Instituut van de Accountants en de Belastingconsulenten zijn leden het volgende beding op te nemen in hun overeenkomsten:
U zegt het zelf: het is een advies van het IAB. Als uw boekhouder deze tekst niet opgenomen heeft in zijn overeenkomst, moeten noch hij, noch jij, daar rekening mee houden.
Karel-KC schreef:Mijn vraag zijn dit toepasbare wettelijke normen. Ik kon dergelijke teksten op meerdere website terugvinden doch had ik op dit Juridisch Forum een bevestiging hiervan willen krijgen of vinden.
Neen, dit zijn geen wettelijke normen. Het is een advies dat het IAB geeft aan zijn leden (en laat ons wel wezen, het IAB geeft dit advies in de eerste plaats om de boekhouders te beschermen zodat klanten niet van de éne dag op de andere een nieuwe boekhouder kunnen kiezen). Maar als een boekhouder dit advies niet volgt, en totaal niets vermeld over opzeggingsmodaliteiten, kunnen zowel jij als de boekhouder de samenwerking van de éne op de andere dag stopzetten. Geen enkele wettekst zal dit verbieden (voor zover ik weet).
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

TomVDJ
Berichten: 10232
Juridisch actief: Nee

#15 , 2 maand 1 week geleden (06 aug 2018 16:29)

denlowie schreef:Dit zijn regels die de IAB op legt aan de aangesloten leden.
Ik denk dat het zelfs geen regels zijn die het IAB oplegt, maar dat het gewoon een advies is dat het IAB geeft (en zoals ik al zei hierboven, in de eerste plaats met het oog op bescherming van zijn eigen leden).
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Edgar W.
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Heb je nog bijkomende vragen? Kijk even op Jureca.be voor snel & betaalbaar juridisch advies!

Terug naar “Handelspraktijken”