cafe

alfonsmario
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

cafe

#1 , 30 jul 2018 12:48

hallo ik zou graag een cafe willen starten
nu was mijn vraag wat van hapjes mag ik serveren daar ik van niets een diploma heb ben bouwvakker
en wil iets anders doen alvast mijn dank

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 30 jul 2018 12:55

Een diploma van kok dit is voor niks meer nodig, maar een cafe is gebonden door de lijst van den BTW. lichte maaltijden.

De hier bedoelde “lichte” maaltijden zijn die welke in onderstaande lijst terug te vinden zijn, voor zover ze ten hoogste met brood worden opgediend:
- soepen;
- tosti’s en alle andere soorten toast;
- garnaal-, vlees-, gevogelte-, kaaskroketten, enz.;
- koninginnehapje, pensen, satés;
- broodjes, hamburgers, hotdogs, pita, enz.;
- pasta, pizza, quiche en andere hartige snacks;
- koude vleessalade, vissalade, enz.;
- koude vleesschotels;
- omeletten, roereieren, spiegeleieren en andere eiergerechten;
- pannenkoeken, desserten, roomijs, wafels, gebakjes, brioches, croissants, yoghurt en milkshakes

Deze lijst is beperkt tot deze gerechten wanneer je de forfait heeft van café, als je niet de forfait heeft dan kan je vallen onder eethuis, restaurant en mag je alles serveren.
Ik denk niet dat dit de bedoeling zal zijn .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

eylis
Berichten: 8836

#3 , 30 jul 2018 13:00

Even in de marge: dat is al een mooi menu om te serveren in een café. Mag je het dan ook "eetcafé" noemen Lowie?

Reclame

LeenW
Berichten: 12813

#4 , 30 jul 2018 13:02

Zijn de lichte maaltijden niet afgeschaft met de invoering van de witte kassa?

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 30 jul 2018 16:34

Heb honderden mensen een café weten beginnen zonder enige voorkennis of ondervinding. Minstens 3/4 daarvan waren binnen de 12 maanden in faling of reeds overgelaten. Het is niet zo, dat als je u goed voelt voor een toog, dat dat ook zo zal zijn achter de toog. En financieel komt het heel wat bij kijken. Hetgeen er elke avond in uw schuif ligt is zeker geen winst (alhoewel nogal veel mensen dat denken.)

WP002
Berichten: 1479

#6 , 04 aug 2018 07:50

En zien dat u in orde bent met de (complexe) wetgeving inzake voedselveiligheid.
Dankzij de commerciële zenders denkt iedereen tegenwoordig dat 'ie een restaurant of café kan beginnen. Mijn advies: begin er niet aan!

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#7 , 04 aug 2018 08:49


. Mijn advies: begin er niet aan!
Zonder voldoende kennis, zou ik zeggen.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#8 , 04 aug 2018 09:24

Zijn de lichte maaltijden niet afgeschaft met de invoering van de witte kassa?
Denk dit niet en wel om redenen dat in de forfait voor kleine café houders de lijst lichte maaltijden daar nog steeds opstaan.

Deze lijst was ook enkel voor de btw, ondanks dat economische zaken daar ook van zich liet horen bij de friturist als hij spaghetti of vol au vent verkocht, heb ooit een boete daarvoor geweten bij een klant van me.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Handelspraktijken”